CMD? Wat leer je dan?

    Wat houdt je opleiding nou eigenlijk in? Studenten van de opleiding Communication and Multimediadesign (CMD) uit Breda organiseerden donderdag het evenement The Age of The Interface. Hier lieten studenten graag zien wat ze nou eigenlijk leren. En dat loopt verder uiteen dan je misschien denkt.

    Op de Triple O Campus in Breda (vlak bij het station) zijn de derdejaarsstudenten CMD neergestreken. De studenten hebben met elkaar voor zestien verschillende onderdelen gezorgd. Zo zijn er een aantal gastsprekers, die gedurende de hele dag hoorcolleges geven en er zijn workshops en exposities georganiseerd. Alles om te laten zien hoe vormgeving, interactie, technologie en het gebruik daarvan samen gaan en dat kan op vele verschillende manieren.

    De evolutie
    Op de bovenste verdieping laten Bart en Joey enthousiast hun collectie spelcomputers zien. Zij nemen de bezoeker mee op een reis door de tijd. Samen met nog wat jongens hebben ze alle game consoles van de afgelopen jaren verzameld. Van de eerste ‘Pong’ uit 1972 tot de allernieuwste X-Box (al staat die nog thuis. ‘Te duur om mee te nemen’).

    cmd7 - max

    ‘We willen de evolutie laten zien,’ vertelt Joey. ‘Vroeger was alles nog heel eenvoudig, maar de spelcomputer is steeds verder ontwikkelt. Wij kunnen die ontwikkeling laten zien, omdat we alle consoles verzameld hebben,’ zegt hij terwijl hij zijn aandacht op een spelletje Donkey Kong op de SuperNintendo richt. Bij de expositie hoort ook een workshop ‘je eigen game-controler maken’. Deze wordt gegeven door Ruben van de e-sportclub Mouse-Control. ‘The sky is the limit. Je kunt de controler zo gek maken als je zelf wilt,’ lacht hij.

    cmd5 - max

    Boeken komen tot leven
    Een stukje verder op staan Mitchell, Lieke en Rick bij stapels boeken. Zij willen de ontwikkelingen laten zien in de manier waarop mensen een boek lezen. Mitchell: ‘E-readers zijn natuurlijk steeds populairder, maar wij merken dat het nu ook populair is om een game-aspect in een boek te hebben. Je ziet dat nu al vaak bij kinderboeken, dat er bijvoorbeeld een spelletje gespeeld moet worden voordat het verhaal verder gaat. Zo komen de boeken tot leven.’

    cmd8-max

    De studenten verwachten dat de interactieve boeken een grote hit worden. Mitchell: ‘De nieuwe generatie groeit op met een iPad in hun hand. Zij zijn zo gewend aan alle technologie. Onze generatie moet daar nog aan wennen, maar wij denken dat het interessant is om de vorm van lezen te blijven ontwikkelen. Zo kun je ook mensen bereiken die zich niet kunnen concentreren op lange lappen gedrukte tekst.’

    cmd - max

    Hier zie je niks
    Hoe is het om de controle te verliezen? Voor Lara en Vera is het dagelijkse kost. Zij stotteren. Om de mensen te laten ervaren hoe het is om geen controle over je spaak te hebben, maakten ze een spel waarbij jezelf op camera ziet en door een koptelefoon hoort praten. Tegelijkertijd moet je een ingewikkelde tekst lezen. Vera: ‘Omdat je jezelf hoort praten, maar eigenlijk al twee zinnen verder bent, raak je in de war en ga je stotteren. Zo is het voor ons dagelijks.’

    cmd6 - max

    De bezoekers kunnen zich ook laten blinddoeken. Schuifelend met een blindenstok zoeken ze hun weg door het lokaal. De bedoeling is dat ze hierna een bordspel spelen. Ook geblinddoekt. Lara: ‘Dat is best grappig, want mensen proberen snel dingen met gebaren duidelijk te maken. Dat heeft natuurlijk geen zin, want de rest is ook geblinddoekt.’

    cmd4 - max

    Anne-Floor en Sandra van het evenemententeam verwachten een grote opkomst. ‘Er komen studenten vanuit alle jaren kijken en er zijn ook al studenten uit Den Bosch en Den Haag langs geweest,’ vertelt Anne-Floor. ‘Het is leuk om dit evenement te organiseren,’ gaat Sandra verder. ‘Het laat echt zien hoe breed onze opleiding eigenlijk is en welke kanten we allemaal op kunnen. Maar uiteindelijk sluit het allemaal aan op wat we leren.’

    Meer artikelen over

       

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.