Elektrotechniek derde Avansopleiding met keurmerk ‘goed’

Het komt niet vaak voor dat een visitatiepanel een opleiding over de hele linie goedkeurt. Elektrotechniek in Breda is het recent gelukt. ‘Het panel heeft een opleiding aangetroffen die studenten graag een goede, stevige basis aan kennis en vaardigheden wil bieden voor de latere beroepspraktijk’, staat in het rapport.

Elektrotechniek is na International Business and Management Studies en HBO-Rechten de derde Avansopleiding met een ‘goed’ sinds de NVAO in 2012 strenger is gaan keuren.

Veel lof
De kwaliteit van hbo-opleidingen wordt om de vier tot zes jaar getoetst door de NVAO. Een belangrijk onderdeel daarin is de toetsing door een visitatiepanel. Recent heeft Elektrotechniek in Breda het rapport van de visitatie binnengekregen met daarin veel lof voor de opleiding.

Het panel is van mening dat de opleiding werkt met een degelijke set eindkwalificaties die aansluiten bij de internationale eisen van het hbo-bachelorniveau. De opleiding zoekt voor haar profilering nadrukkelijk aansluiting bij het werkveld, zowel in de accenten op automatisering en energietechniek als in het streven naar een hoog kennisniveau en innovatie.

Deskundige docenten en innovatieve projecten
De opleiding beschikt over een deskundig, opvallend zelfsturend docententeam dat zich inzet voor een sterke opleiding met innovatieve projecten. Een team dat elkaar durft aan te spreken, waarbij de insteek positief en opbouwend is.

Daarnaast is er waardering voor de eigenzinnige manier waarop de studieloopbaanbegeleiding is opgezet. Dit verkleint de afstand tussen student en docent. Wel raadt zij de opleiding aan om goed te monitoren of studenten uit de voeten kunnen met dit nieuwe systeem.