Frankrijk verdient flink aan buitenlandse studenten

Het opleiden van bijna driehonderdduizend buitenlandse studenten kost Frankrijk jaarlijks drie miljard euro. Daar blijken 4,65 miljard euro aan inkomsten tegenover te staan.

Frankrijk heeft uitgezocht wat buitenlandse studenten ongeveer uitgeven in de gemiddeld 22 maanden die zij in Frankrijk verblijven. Dat blijkt zo’n twintigduizend euro te zijn, meldt Nuffic. Tel daarbij op de collegegelden, de tickets voor internationale vluchten en uitgaven van bezoekende familieleden en de optelsom is 4,65 miljard.

Daar komt nog bij dat buitenlandse alumni Franse producten blijven kopen, contacten onderhouden met Franse bedrijven en naar Frankrijk met vakantie gaan. Om de banden met de buitenlandse alumni aan te halen, is eind november het France Alumni-netwerk gelanceerd.