Mbo’ ers betere baankans dan hbo’ ers

De kansen op werk zijn voor mbo’ers de komende paar jaar net wat beter dan die van hbo’ers en universitaire afgestudeerden. Een aantal opleidingen in de zorg, in de techniek en in secretariaatswerk scoort het best.

30 Procent van de werkzoekende mbo’ers heeft de komende jaren een redelijk tot zeer goed vooruitzicht op werk, schrijft de redactie van de vandaag verschenen  Keuzegids Mbo 2015. Dat is weliswaar een minderheid, maar in hbo en wo zijn deze cijfers met 20 en 16 procent nog minder gunstig.

Minder concurrentie
Een belangrijke reden is dat de helft van de mbo’ers nog even doorleert. Dat vermindert de concurrentie op de arbeidsmarkt.

Toch doorleren
Kun je als mbo’er dan maar beter niet naar het hbo gaan? ‘Nou nee’, zegt Keuzegids-hoofdredacteur Frank Steenkamp. ‘De keuze om door te studeren maak je ook omdat je uitdagender werk zoekt dat bovendien beter beloond wordt. Wat wij willen benadrukken is dat verhalen dat alle mbo’ers straks vervangen worden door robots niet kloppen. Als je naar de arbeidsmarktprognoses kijkt, zijn de baankansen van mbo’ers die werk zoeken gewoon net iets beter dan die van hbo’ers en wo’ers. Maar dat is inderdaad voor een deel te danken aan mbo’ers die doorstuderen.’

‘Zeer goed’ tot ‘goed’ zijn de baankansen van apothekers-, dokters- en tandartsassistenten, en van verpleegkundigen. Ook opleidingen in de werktuigbouw, elektrotechniek, secretariaatswerk en voeding, natuur en milieu scoren goed. In die richtingen wordt ook het best verdiend. Startende werknemers in de horeca en de modebranche verdienen het minst.

Het onderwijs is in de Keuzegids beoordeeld op basis van de JOB-Monitor, de grote landelijke enquête onder mbo-scholieren, en op basis van inspectieoordelen en het studiesucces van leerlingen. Dit jaar wees de redactie 204 ‘topopleidingen’ aan. De onderlinge kwaliteitsverschillen in het mbo zijn opnieuw groot.

Een verrassing is volgens de redactie de score van ROC Top, het Amsterdamse restant van het ingestorte Amarantis-imperium. Het is nu het beste ROC van de Randstad en staat landelijk op de gedeelde vierde plaats.

Jaap

Check your facts. De redactie van de keuzegids MBO is dezelfde als van de keuzegids HBO. Die gidsen komen niet van de scholen af hoor.

2014-12-17 13:18:22

MT

Typische gevalletje "Wij van WC Eend" Alsof de mensen achter Keuzegids Mbo 2015 zichzelf in de voet gaan schieten, door te zeggen dat een mbo'er minder kansen heeft op de banenmarkt.....

2014-12-14 20:17:13