21st century skills in het basisonderwijs

    De TOPClass Specialist Vernieuwend Onderwijs van de Pabo is dit blok in de vorm van een challenge gegoten. Daarbij draait het om ICT en didactiek. Hoe kun je met behulp van apps en sociale media het doel van je les behalen?

    Voorloper
    ‘Op dat gebied moeten wij bij de Pabo voorloper zijn’, zegt Suzan van Brussel, Pabodocent en projectleider van de TOPClass. ‘Maar dat zijn we nog niet.’ Voor de benodigde kennis haalde ze Marcel Kesselring in huis, expert op het gebied van innovatie in het onderwijs, ICT en sociale media. Hij heeft als gastdocent de twaalf deelnemende studenten in tien weken kundiger gemaakt op het gebied van zogenoemde ‘21st century skills’.

    21st century skills zijn vaardigheden die kinderen zich nu eigen moeten maken omdat ze die later nodig hebben. Samenwerken, kritisch denken en probleemoplossend vermogen bijvoorbeeld. Maar ook vaardigheden voor het gebruik van technologie. Daarbij hoort een andere manier van leren, die Kesselring ook toepaste in de challenge. Kort gezegd: ‘Eerst een doe-opdracht, daarna komt de theorie erbij’, zegt Van Brussel.

    iPad in de klas
    Derdejaars Pabostudenten Marieke Alferink en Naomi Ernst nemen deel aan de TOPClass en zijn enthousiast over de manier van lesgeven. ‘Op die manier blijft het beter hangen’, zegt Naomi. ‘Het is fijner dan alleen maar luisteren.’ In de lessen krijgen de Pabostudenten ideeën over hoe ze bijvoorbeeld een iPad of social media kunnen gebruiken in de klas. ‘Ik ben daar op mijn stageschool direct mee aan de slag gegaan bij de kleuters’, vertelt Naomi. ‘Met iPads moesten ze foto’s maken van dingen die met een bepaalde letter beginnen. Ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan.’

    ‘We merken wel dat niet alle leerkrachten weten wat ze moeten doen met iPads in de klas’, zegt Marieke. ‘Op mijn stageschool moet ik dat echt stap voor stap aanpakken.’ Het is wel belangrijk dat Pabostudenten op de hoogte zijn van mediawijsheid, vinden de studenten. ‘Leerlingen krijgen op steeds jongere leeftijd een mobiele telefoon of iPad. Je moet weten hoe je daar goed mee omgaat. Het moet wel verantwoord zijn.’

    Portfolio
    Tijdens de challenge moesten de studenten een blog bijhouden over hun voortgang en zaten ze samen in een LindedIn-groep waar ze hun portfolio bijhielden, opdrachten konden terugvinden en interessante items konden delen. ‘Een LinkedIn-profiel is handig voor als ze straks de arbeidsmarkt opgaan’, zegt Van Brussel.

    Meer artikelen over

             

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.