Aap in de ruimte: Avansstudent werkt mee aan winnende game

Deloryan Hommers, derdejaarsstudent Communication & Multimedia Design (CMD) in Den Bosch, heeft tijdens de Global Game Jam 2015 samen met haar team de prijs voor best game concept gewonnen.

Global Game Jam is een jaarlijks terugkerend evenement dat op honderden locaties over de hele wereld tegelijk plaatsvindt. Binnen 48 uur dienen de deelnemers een werkende game te ontwikkelen. Global Game Jam is het grootste evenement in game development ter wereld en werd in Nederland op vijf locaties gehouden. Deloryan ging voor haar deelname naar Hilversum.

Het was de eerste keer dat de Avansstudent deel nam aan het evenement. ‘Op vrijdagmiddag konden alle deelnemers zich registreren. Daarna was het zaak een team samen te stellen. Je maakt hier en daar een praatje, leert elkaar een beetje kennen en vanaf acht uur ’s avonds mag je met je team gaan jammen. Dat betekent: een concept bedenken en ontwikkelen. En dat alles zo snel mogelijk!’

Teamwork
De Global Game Jam heeft elk jaar een thema en het thema van 2015 was ‘what do we do now?’. ‘Omdat het thema een beetje vaag is, kun je er alle kanten mee op met heel uiteenlopende games tot gevolg’, aldus de CMD-er. ‘Een van mijn teamleden had al een idee en daar zijn we verder mee aan de slag gegaan. Onze game heet ‘Albert goes into space’, gebaseerd op een oud Amerikaans experiment waarbij aap Albert in een raket de ruimte in werd geschoten.’

Het team van Deloryan werkte tot diep in de nacht door om alle bugs in de programmering op te lossen. ‘Het moeilijkste vond ik het inspelen op hetgeen er gebeurde. Doordat enkele technische dingetjes niet goed werkten, hebben we de game wat moeten versimpelen.’ Hoewel Deloryan zelf ook graag programmeert, heeft ze in haar team de rol van ‘artist’ op zich genomen en was ze voornamelijk verantwoordelijk voor het design.

Gamedesign
‘Ik ben echt met de instelling gekomen me te richten op het design van de game. Omdat ik hier niet specifiek voor word opgeleid, werkte ik misschien wat trager dan anderen maar dat maakte niet uit. Er was weinig competitiedrang onderling. Iedereen wilde gewoon een vette game maken. Op vrijdag vroeg ik me bij aankomst af: ‘o jee, wat doe ik hier’ maar de sfeer was super. Een ontzettend leuke ervaring én goed voor je netwerk. Als het kan, doe ik volgend jaar weer mee.’

GlobalGameJam-max

Prijswinnaars
Deloryan hoopt dat haar game nog verder ontwikkeld wordt maar omdat haar teamleden allemaal ver uit elkaar wonen, is het nog de vraag of dat gaat lukken. Naast Deloryan viel ook Avansstudent Niels Poldervaart in de prijzen. Hij won de award voor best game technology. Rianne Schaekens, een derde Avansstudent, ontving een eervolle vermelding voor het artwork van haar game.

(Foto’s: Lea Groeliker)