Hoger onderwijs staat stil bij aanslag Parijs

Ook Nederlandse hogescholen en universiteiten staan vandaag stil bij de aanslag die gisteren in Parijs twaalf mensen het leven kostte.

Je suis Charlie staat er op een groot zwart bord op de campus van de Universiteit Twente. De kreet wordt sinds gisteren veel gebruikt op Twitter door mensen die steun betuigen aan de slachtoffers van de bloedige aanslag op het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo. Net als Nederlandse journalisten hielden ook studenten en docenten om elf uur een minuut stilte, bijvoorbeeld bij de Utrechtse en Tilburgse journalistiekopleidingen.

Ludieke actie gaat niet door
Hoogleraren van de faculteit geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam hadden vandaag een ludieke actie gepland: een ‘begrafenisstoet’ vanwege de bezuinigingen op hun faculteit. Die gaat niet door. Tijdens de diesviering van de UvA vanmiddag wordt er stilgestaan bij de aanslag.

Burgemeesters van verschillende steden hebben mensen opgeroepen vanavond om 18.00 samen te komen, als ook de stille tocht in Parijs plaatsvindt.