Ophef om verplichte corveedienst Avans

Een aankondiging in het noodgebouw van Avans in Breda zorgde gisteren voor ophef. Er zou sprake zijn van verplichte corveedienst voor Avansstudenten vanwege bezuinigingen. Het bleek om een schoolopdracht te gaan.

De aankondiging hing geheel in de Avanshuisstijl aan de deur, inclusief (zonder toestemming gebruikte) handtekening van de directeur van de Academie voor Sociale Studies Breda. ‘Vanwege bezuinigingen binnen Avans zijn wij genoodzaakt om een groot aantal van de schoonmaakwerkzaamheden in te korten. Deze taken zullen worden ingevuld door de studenten van Avans. Schrijf je in via avanscorvee.nl,’ was te lezen in de brief.

Avanscorvee 4

Kritisch denken
Op Twitter verschenen al snel verontwaardigde reacties. Wie naar de link ging, moest inloggen met zijn Avansgegevens. Deze site leek exact op de inlogsite van Avans. Daarna kwam de tekst tevoorschijn: ‘Beste Student,

Bij deze kan ik jullie mededelen dat Avans geen corveeplicht gaat handhaven. Dit is mijn concept voor school dat gaat over kritisch denken, omdat er vaak zonder eerst goed na te denken een mening of boodschap voor waar wordt aangezien.

CMD-studenten hadden de opdracht gekregen een campagne te bedenken over iets dat ze bezig houdt, daar kritisch naar te kijken en de campagne vervolgens multimediaal te verspreiden. De student ging iets te enthousiast te werk om haar probleem, het klakkeloos overnemen van ieder nieuwtje, onder de aandacht te brengen. De flyers en de website moesten van Avans direct offline gehaald worden.

Niets overnemen
Wie zijn inloggegevens heeft ingevuld op de corveesite hoeft niet bang te zijn. De student heeft plechtig beloofd niets met de gegevens te zullen doen. Avans geeft wel de tip tóch je wachtwoord te vervangen.

//

Op de corveewebsite gaf de student nog wel tips om niet iedere bewering zomaar over te nemen:

‘Het doel is dat je de volgende keer niet gelijk een bewering overneemt, maar eerst de volgende stappen nagaat voor je iets zomaar gelooft.
1. Bevestig de bewering d.m.v. objectieve en theoretische feiten.
2. Haal de bewering uit de context om het zo objectief mogelijk te kunnen belichten.
3. Ga de verschillende kanten van een bewering eens na. Weet dat een bewering (bijna) altijd van twee of meerdere kanten bekeken kan worden.
4. Ga op zoek naar relevante criteria.
Volg deze punten op en het zal een toevoeging zijn voor je kijk op de wereld.’

Avanscorvee 2

Laurens

Leuk idee, toch wel strafbaar hoor, de avanssite kopieëren en dan gebruikers laten inloggen. Phishing heet dat. http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelV/Artikel138ab/geldigheidsdatum_14-01-2015

2015-01-14 11:19:03

Laurens

Leuk experiment . Echter is het kopiëren van de avans inlogsite en v ervolgens de wachtwoorden vragen toch echt phising. "Met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vierde categorie wordt, als schuldig aan computervredebreuk"

2015-01-14 11:16:45

Floris

Lijkt me duidelijk dat deze student de opdracht heel goed begrepen heeft en uitstekend heeft uitgevoerd. Complimenten voor dit creatieve en leuke idee!

2015-01-14 10:48:20

wil inschrijven.

Waar kan ik mezelf inschrijven voor de corvee dienst?

2015-01-14 10:40:54

D. o'Cent

Jammer dat Avans zo krampachtig reageert. Briljant idee, ik hoop dat ze een 10 krijgt!

2015-01-13 23:02:48

Henk

toch wel een punt gemaakt deze student. Het is beschamend hoe vaak studenten er in onze mooie school een varkensschuur van maken. Moet je thuis bij je moeder eens proberen.....

2015-01-13 18:53:25

k

Wat!? Zijn er daadwerkelijk studenten die de moeite hebben genomen om naar de website te gaan, zodat ze zich in kunnen schrijven om schoon te maken?

2015-01-13 16:13:47

Jaap

Ik ben wel benieuwd hoeveel studenten hier nou 'ingetrapt' zijn?

2015-01-13 15:56:33