Sponsorloop in je onderbroek

In de kou een flinke afstand hardlopen in je ondergoed, dat is geen pretje. Toch gaan Avansstudenten Louis le Duc en Edo Israël het doen. Ze doen zaterdag mee aan de sponsorloop Koude Kilometers in Breda. En koud wordt het! Zo’n 4 graden met kans op sneeuw.

‘In je ondergoed lopen was wel een drempel’, vertelt Louis, vierdejaarsstudent Mechatronica in Breda. ‘Ik heb er goed over nagedacht. Maar het is zo’n leuke, ludieke actie. Bovendien is het doel waarvoor we lopen heel goed.’ Met de sponsorloop halen de deelnemers geld op voor Stichting Focus on Education, die onder andere ex-kindsoldaten in Congo ondersteunt door het verzorgen van onderwijs en het bouwen van een school.

Uit je comfortzone
Het goede doel gaf ook voor Edo, vierdejaarsstudent International Business and Languages in Den Bosch, de doorslag om mee te doen. ‘Maar voor mezelf is het ook een enorme uitdaging. Je loopt niet elke dag in je onderbroek op straat en je moet echt uit je comfortzone stappen.’ Om daaraan te wennen ging Edo afgelopen donderdag in de binnenstad van Breda flyeren voor Koude Kilometers, samen met organisator Tomas Toonders. ‘Je krijgt zoveel leuke, grappige, bemoedigende en scherpe opmerkingen dat je al snel je schaamte voorbij bent. Na een tijdje voel je haast niet meer dat je alleen in je onderbroek rondloopt.’

Trainen voor de sponsorloop enkel gekleed in een onderbroek ging beide heren wat ver, maar ze waagden zich wel op straat in korte broek en T-shirt of hemdje. ‘Ik heb het afgebouwd’, zegt Louis. ‘Eerst liep ik met lange mouwen en een lange broek, daarna in T-shirt en korte broek en op het laatst in een hemdje en kort broekje.’

Hij deed ook mee aan een speciale training bij de Galderse Meren. Eerst een bootcamp en daarna het water in. ‘Zo kan je lichaam wennen aan de kou. Dan moeten je hartslag en ademhaling na een tijdje in het water weer omlaag gaan.’ Om diezelfde reden springt Edo wat vaker onder de koude douche.

Streefbedrag
Niet de deelnemers, maar de sponsors bepalen hoeveel kilometer er gelopen wordt. Wie tweehonderd euro inzamelt, loopt minimaal zes kilometer. Louis heeft dat streefbedrag bijna bij elkaar en wil dan vijftien kilometer rennen. ‘Ik ga sowieso zes kilometer lopen’, zegt Edo. ‘Daarna kijk ik hoe mijn lichaam reageert en of ik nog tijd heb voor meer.’ Omdat de afstanden verschillend zijn, bepalen deelnemers hun eigen route. Ze eindigen wel gezamenlijk om 16.00 uur op de Grote Markt.

Wie Louis of Edo wil sponsoren, kan hier terecht.