4 procent minder eerstejaars op hbo

Bijna 4 procent minder eerstejaars begon in september aan een hbo-opleiding. Toch waren er bij elkaar opgeteld nooit eerder zoveel hbo-studenten. Hun aantal steeg met 1,4 procent naar ruim 446.000.

De Vereniging Hogescholen heeft de definitieve inschrijvingscijfers van dit collegejaar bekendgemaakt. Op 1 oktober telde het hbo om precies te zijn 102.403 eerstejaars in de bachelor-, master- en associate degree-opleidingen. Dat zijn er 3,9 procent minder dan in 2013, toen het aantal eerstejaars met 11 procent groeide.

Leenstelsel
De Vereniging Hogescholen denkt dat de huidige daling mogelijk ‘een correctie is op de verhoogde instroom in 2013, toen veel eerstejaars snel met een studie begonnen vanwege de aankondiging van het leenstelsel’. Waarom dat groei-effect nu minder sterk is – de huidige lichting eerstejaars is de laatste die nog onder het leenstelsel valt – wordt niet duidelijk.

Techniek
De hogescholen zijn vooral blij met de 3,7 procent groei van het aantal eerstejaarsstudenten techniek. Het aantal vrouwelijke eerstejaars steeg er met zelfs 10 procent.

Pabo de grootste
De grootste hbo-opleiding is de pabo met in alle jaren samen 24.000 studenten, gevolgd door commerciële economie (21.000), verpleegkunde en sociaal pedagogische hulpverlening (beide ruim 16.000).

Ook bij de universiteiten daalde het aantal eerstejaars. Zij verwelkomden 44.000 nieuwe bachelorstudenten, 2,4 procent minder dan in september 2013.