Alweer een treinstoring? Dan maar geen tentamen

Voor de tweede keer in korte tijd ligt het treinverkeer rond Utrecht Centraal urenlang plat. Vervelend, ook voor hogescholen en universiteiten. Maar ach, gemiste tentamens zijn heus wel weer in te halen.

Het bespotten van de NS is inmiddels een nationaal tijdverdrijf geworden en de Tweede Kamer eist opheldering over de wisselstoringen en sneeuwvlokjes die het treinverkeer zo vaak ontregelen. Maar het hoger onderwijs blijft er laconiek onder.

Jammer, niets aan te doen
De hogeschool en universiteit in Utrecht missen wat docenten, en niet alle studenten lukte het vandaag om op hun tentamen te verschijnen. Maar verder reageert men op de treinstoring als op een regenbui: jammer dan, niets aan te doen.

Voor het gestrande personeel twitterde de Hogeschool Utrecht vanmorgen een link rond om vanuit huis bij het intranet van de instelling te komen. Een grote treinstoring is ‘lastig en vervelend’, aldus de woordvoerder, ‘maar we zijn bij de hogeschool wel ingesteld op thuiswerken’.

Schade beperkt
Veel tentamens zijn vorige week afgenomen, dus voor de meeste gestrande studenten blijft de schade vandaag beperkt tot een gemist college. Wie toch een toets had, kan met de docent een nieuwe afspraak maken. Dat gebeurt wel vaker, weet de woordvoerder. ‘Het is ten slotte niet de eerste keer dat er iets met de trein gebeurt.’

Ook aan de Universiteit Utrecht is de tentamenweek net achter de rug: veel faculteiten beginnen vandaag aan een nieuw semester.

Tom Hoven, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond, beaamt dat onderwijsinstellingen meestal coulant omgaan met studenten die niet komen opdagen vanwege gedoe bij de spoorwegen. Vanmorgen strandde de LSVb zelf ook op Utrecht Centraal. Door de storing konden Hoven en zijn collega’s niet naar Leiden voor een bijeenkomst met minister Bussemaker van Onderwijs.

wessel foederer

Ha, ik heb het nou al drie keer meegemaakt en elke keer zegt avans dat je maar een trein eerder had moeten pakken. Het is zelfs een keer voorgekomen dat ik met de allereerste trein nog te laat kwam. Avans mag daar wel eens wat coulanter in worden ja.

2015-02-03 01:16:14

Rechten

Inderdaad, was Avans ook maar zo coulant...

2015-02-02 17:51:21

HRM

"Tom Hoven, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond, beaamt dat onderwijsinstellingen meestal coulant omgaan met studenten die niet komen opdagen vanwege gedoe bij de spoorwegen" Dit geldt niet voor Avans Hogeschool. Je moet gewoon herkansen.

2015-02-02 16:12:33