Avanslector: ‘Soepeler omgaan met Griekse schulden’

Paniek in Europa. De linkse partij Syriza heeft de Griekse verkiezingen gewonnen en wil stoppen met het aflossen van de Griekse schuld. Een impasse tussen de Grieken aan de ene kant en de Europese Unie dreigt. Hoe moet het verder met Griekenland? Marleen Janssen Groesbeek, lector Sustainable Finance & Accounting denkt dat een soepeler aflossingsbeleid voor de Grieken goed is voor de hele Europese Unie.

Hoe moet het Griekse schuldenprobleem opgelost worden?
‘We moeten niet stug vasthouden aan het terugbetalen van de schuld. Het constant hameren op afbetalen, zorgt ervoor dat de economische groei in heel de EU enorm achterblijft. We zijn elkaar aan het afknijpen. Mensen hebben weinig vertrouwen in de toekomst en blijven angstig op hun geld zitten. Dat helpt de economie niet vooruit.’

Valt er te onderhandelen met Syriza?
‘Ja, ik denk dat zij juist de partij is die nu nodig is. De gevestigde orde heeft de Griekse economie jarenlang gekaapt. Ze hebben een enorm slecht belastingstelsel en er is veel corruptie. Daar moet je als Europese Unie afspraken over maken in ruil voor kwijtschelding van een deel van de schulden of een langere aflossingstermijn. Syriza is dé partij omdat aan te pakken; de corruptie tegengéaan n een progressief belastingstelsel invoeren waarin de rijken meer betalen dan de armen. Eigenlijk zoals we dat in Nederland ook hebben.’

Wat zou onder meer de Nederlandse regering verder moeten doen om de Nederlandse economie vooruit te helpen?
‘Een goede analyse maken van de Nederlandse situatie. Minder bezuinigen en meer investeren in infrastructuur en verduurzaming. Dat brengt nieuwe banen en vertrouwen waardoor mensen hun geld weer durven uitgeven en de economie uit het slop komt. Aankondigen van nieuwe bezuinigen, zorgt ervoor dat mensen zelf ook bezuinigen.’

Illustratie: Naoh.

Ruud

De economie werkt helaas zo niet. De kredietbeoordeling van Griekenland staat voor een lange daling. Wat Griekenland krijgt, willen Sp, It en Fra ook. Slechte keus dus!! Syriza heeft geen plan, lijkt op Poetins Paard van Troye..

2015-02-07 01:24:55

Michael

Voordat er nieuwe leningen uitgegeven worden zou ik wel zekerheden willen zien. Bijvoorbeeld grond, goud of iets anders tastbaars. Een belofte op papier is natuurlijk waardeloos op deze manier

2015-02-06 16:09:28

Jan (Peter)

Inderdaad, wij kunnen ook nergens onze hand ophouden. Het begon al met de linkse hobby van Wouter Bos om de banken te spekken en zo zijn eigen leuke baantje veilg te stellen in de toekomst, en nu wordt ons land nog verder de afgrond in gezogen.

2015-02-06 13:31:19

J

Inderdaad, zou wel makkelijk zijn als de schulden gewoon kwijtgescholden worden. Moet ik eens bij de bank proberen... Daarnaast vind ik het ook belachelijk dat wij, als Nederlanders, de schulden van Griekenland zouden moeten betalen.

2015-02-06 12:46:00

Jan

Laten we gewoon de kraan dichtdraaien en Griekenland failliet verklaren zoals we een jaar geleden hadden moeten doen. En meteen Spanje en Italie ook uit de EU .

2015-02-06 10:40:21

R. Stokman

Hoi P. Brekelmans, Maar het gaat hier om polygamie. Hoe zouden onze andere partners deze handreiking ervaren?

2015-02-06 10:34:11

P. Brekelmans

Om de parallel even door te trekken: noem het een verstandshuwelijk, waarbij het duidelijk is voor beide partijen dat je er samen inzit en er samen uit moet komen. We zijn destijds eigenlijk in gemeenschap van goederen getrouwd toch?

2015-02-06 10:19:02

R. Stokman

Mooi zo voor valentijn liefde is de oplossing voor alle problemen.. maar liefde gaat soms over.. Zeker als je partner je verraadt, je beliegt, en je nu wilt bestelen

2015-02-06 10:02:46