Breda wil gezamenlijke introductieweek

Een gezamenlijke introductieweek voor alle nieuwe studenten in Breda. Dat is het plan van burgemeester en wethouders van Breda. Ze laten dit weten na vragen van de VVD over de intro-week van het HBO. Breda en Den Bosch hebben al het HBO Intro Festival, maar dit feest duurt maar één dag. Tilburg kent de TOP-week.

Gemeente Breda wil in 2015 meer werken aan het imago als kennis-, onderwijs en studentenstad. Een gezamenlijke introductieweek vindt ze daar goed bij passen. Samen met hogescholen Avans, NHTV en de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) wordt er gepraat over de mogelijkheden. Ook heeft Breda met de gemeente Tilburg gepraat over hun ervaringen met de TOP-week.

Oriënterende fase
Komende zomer hoeven studenten de gezamenlijke intro nog niet te verwachten. ‘Het klopt dat we in een oriënterende fase zitten’, zegt Cyndra de Ruijter van de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentzaken bij Avans. ‘Zo’n introductieweek zou voor het eerst plaats kunnen vinden in augustus 2016. Eerder krijg je dat organisatorisch niet voor elkaar.’

Twee intro’s
Uit een afstudeeronderzoek van NTHV-student Taco de Haan zou blijken dat Bredase studenten een Breda-brede introductieweek zien zitten, mits in combinatie met een opleidingsintroductie.
‘Dat zou overigens wel betekenen dat we de datum van het HBO Intro Festival ook naar voren schuiven’, zegt De Ruijter. ‘Je gaat niet eerst een introductieweek houden en vervolgens drie weken later een HBO Intro Festival.’

Op 11 maart gaat de gemeente in gesprek met studie- en studentenverenigingen over de invulling van de intro-week. Ook de Bredase Jongerenraad is bij het proces betrokken.

Voorzitter intro Avans Tilburg

Avans Tilburg kent naast de top-week ook haar eigen introductie kamp ;-)

2015-02-11 14:04:55