Column: Populariteitscrisis

Het leven van deze populairste docent gaat niet over rozen, al liggen die in bosjes voor mijn werkkamer. Net als de vrouwen die op dezelfde plek bij bosjes vallen, overigens. Wat dan weer een probleem is als ik naar mijn les loop en verblind door de liefdesblikken struikel over de rokjes, hakken, haken en ogen, met als gevolg dat ik te laat kom en ik mijn fans tot hun grote teleurstelling moet laten wachten. Enfin, je snapt mijn probleem: een populariteitscrisis.

In mijn dankbaarheid voor alle zwijmellofzangen, huwelijksaanzoeken en appelkruimeltaarten in mijn postvak, organiseer ik wekelijks bijeenkomsten. Denk aan vragenuurtjes waar mijn volgelingen handtekeningen, handkusjes en andere handelingen kunnen krijgen. Verder won ik lang geleden als student altijd al met Singstar, dus tijdens hoorcolleges laat ik mijn aantrekkelijke stemgeluid de vrije loop. Het gevolg? Niets dan flauw- of in slaap gevallen mensen in de zaal voor mij.

‘Voor ik het weet ben ik met mijn hoofd headliner bij het PowNews en een dikke chocoladeletterkop bij De Telegraaf’

Toch lijken deze fysieke bijeenkomsten niet genoeg voor mijn trouwe schare fans: de Instagram-, Facebook-, WhatsApp- en Twittervriendschapsverzoeken vliegen mij om de oren. Toch ben ik daar selectief in: contact tussen de fan (in de vorm van een student) en de gefande (c’est moi) ligt gevoelig, en voor ik het weet ben ik met mijn (overigens erg charmante) hoofd headliner bij het PowNews en een dikke chocoladeletterkop bij De Telegraaf.

Dat wil je niet, dus vooralsnog reageerde ik op informele vriendschappelijkheden met ‘over mijn like’. Toch heb ik in verwoede pogingen om mijn populariteitscrisis te boven te komen en mijn fans tegemoet te komen (ze betalen dit jaar toch 1906 euro om mij te kunnen zien) onder meer een Facebookfanpagina aangemaakt. En ik ben positief.

Toch kom je een crisis niet zomaar te boven: bij de bankencrisis blijven de banken zitten waar ze zitten, een huwelijkscrisis duurt soms jaren en een kabinetscrisis gaat ten koste van alles behalve het kabinet. Ik zal dus nog wel even populair blijven.

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool.