Minder geld kwijt aan studieboeken

Studenten hebben in 2013 zo’n 1.000 euro uitgegeven aan studiematerialen als boeken en readers. Het was een van de goedkoopste jaren sinds de eeuwwisseling.

Het bedrag dat studenten gemiddeld uitgeven aan extra studiekosten ligt al jaren rond de 1.000 euro. Voor universitaire studenten is het iets meer, voor hbo-studenten iets minder.

Maar in de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (over 2013) duiken de academici weer onder de 1.000 euro per jaar en komen de hbo’ers ook lager uit.

Een paar euro minder
Gecorrigeerd voor de inflatie was 2013 zelfs een van de goedkoopste jaren sinds de eeuwwisseling. Alleen in 2006 en 2007 waren studenten een paar euro minder kwijt.

Vorige week meldde het CBS zelf dat de kosten voor hbo’ers waren opgelopen: vergeleken met 2007 zouden ze 60 euro meer kwijt zijn voor boeken, leermiddelen en rente op studieleningen. Dat klopt, maar rekening houdend met de inflatie blijkt het verschil nagenoeg nihil en de laatste jaren gaan de kosten juist omlaag.