Rood maakt jacht op slechte huisbazen

Geen of niet-werkende rookmelders, deuren die amper op slot kunnen of lekkende daken. Als uitwonende student kun je zomaar terechtkomen in een pand waarvan de verhuurder het niet zo nauw neemt met veiligheidsvoorschriften en comfort. Rood, de jongerentak van de SP, organiseert daarom de jaarlijkse Huisjesmelker van het Jaar-verkiezing.

In Nederland zijn 30.000 studentenkamers te weinig. Dit grote tekort aan kamers voor jongeren geeft huisjesmelkers veel macht, zegt Rood. Er geldt immers: voor jou tien anderen. Dus zint die kamer je niet? Dan zoek je maar wat anders, zeggen veel huisjesmelkers. Maar dat kan dus niet, want er zijn niet genoeg kamers. Ondertussen zit jij met hoge huur en slecht onderhoud opgescheept. En je hebt geen poot om op te staan.

Dodelijke concentratie koolmonoxide
Vorig jaar ging de ‘prijs’ naar de Groningse huisbaas Jan Lubbers. In een pand van Lubbers zat een CV ketel die al in 2008 was afgekeurd. In 2013 ging de koolmonoxidemelder af. Een van de bewoners belde vervolgens met Lubbers die op zijn beurt zei dat de melder vast niet meer goed was en dat de batterij eruit gehaald moest worden. Niets was minder waar toen de Energiewacht arriveerde en bleek dat er een dodelijke concentratie koolmonoxide was vrijgekomen.

17 meldingen uit de Avanssteden
Elk jaar organiseert Rood de Huisjesmelker van het Jaar-verkiezing. Je kan je huisbaas, woningcorporatie of bemiddelaar nomineren voor deze oneervolle prijs op huisjesmelkervanhetjaar.nl. Vorig jaar kwamen van de tweehonderd nominaties er 17 uit de Avanssteden.

Heb jij slechte ervaringen met een huisbaas? Mail dan ook naar punt@avans.nl of reageer hieronder.