Stukafest 2015: keuzestress, fietsen, genieten

Luisteren naar Ronald Giphart op de kamer van Marc, of toch die eenmans countryband Rockin’ Robbish bij Judith? Het concept van Stukafest, optredens in de studentenkamer, is geweldig tenzij je last hebt van keuzestress. Eén avond, drie rondes, dertien locaties, Punt stapte op de fiets en trotseerde de kou.

machinery-stukafest-max

Een goedgevulde studentenkamer aan de Bredaseweg, oude bank, roestende koelkast gevuld met bier. Tegen een muur een groot blanco vel papier. In de hoek een gitaar en twee versterkers. Op de vloer heel veel stiften, verf en houtskool. Het duo Machinery mengt muziek met beeldende kunst. Geen gebruikelijke combinatie, maar kennelijk interessant genoeg om aardig wat studenten te lokken. De kamer staat goed vol en gaandeweg de performance van een half uur blijven er mensen bij komen.

Spugend op stuwende riffs
Machinery is hypnotiserend. Gitarist Arnold Kooij en kunstenaar Levi van Huygevoort zoeken geen contact met het publiek maar laten de gitaarklanken en het tekenwerk van Levi het werk doen. Meedeinend, kronkelend en spugend op de stuwende riffs gaat Levi het witte doek te lijf. Hij gebruikt zijn hele lichaam om het papier bijna aan te vallen. Stiftdoppen vliegen door de kamer en verf spat van het papier. Machinery gaat om het momentum; kunst in het hier en nu. De aanwezige studenten zijn stil, iedereen is getuige van een bijzonder half uur.

shattered lights - stukafest - max
Oranje gloed
Daarna weer de kou in, snel op de fiets, op naar de volgende studentenkamer. Joan Franka deed mee aan het eerste seizoen van The Voice of Holland en vertegenwoordigde in 2012 Nederland op het Eurovisiesongfestival. Toen stond zij in op een groot podium in de schijnwerpers, vanavond is het een oranje gloed in een kamer achterin een groot studentenhuis. De opkomst is hier wat minder, kennelijk hebben veel studenten deze ronde niet gekozen voor Shattered Lights zoals de huidige band van Joan heet. Zes mooie liedjes spelen ze, die vooral bijzonder zijn door de enorme kracht van de frontvrouw. Bij aanvang van de derde ronde staat deze studentenkamer overigens wel ramvol met studenten.

De rondes zijn voorbij, vanuit de dertien locaties stappen studenten op hun barrel op weg naar het eindfeest in café Bolle. Het idee iets gemist te hebben van andere optredens beklijft, eigenlijk zijn twee rondes te kort. Gelukkig is er op 26 februari een Stukafest in Breda. Nieuwe rondes, nieuwe kansen, nieuwe keuzes.