‘Trekvogel’ Frans Timmermans: ‘Studenten zijn de toekomst!’

‘Wie niet waagt, wie niet wint’, dacht Jasper Verheijden, docent Bedrijfskunde MER, toen hij eurocommissaris Frans Timmermans een mail stuurde. Of de politicus misschien tijd had om in Brussel in gesprek te gaan met 25 studenten?

‘Toen ik zijn e-mailadres had achterhaald, dacht ik: ik moet iets doen om op te vallen’, aldus Verheijden. ‘Ik voetbal bij Trekvogels, de Nijmeegse club waar Timmermans tijdens zijn studententijd ook een balletje trapte. In ruil voor zijn tijd heb ik hem in de mail een shirtje van Trekvogels beloofd.’ Hoewel Timmermans’ assistent de Avansdocent tot twee keer toe op een verkeerd adres terugmailde, werd de afspraak toch gemaakt.

College Tour
Verheijden kijkt met plezier terug op het treffen met de politicus. De ontmoeting maakte deel uit van een studiereis van twee dagen, waarbij onder meer het Europees Parlement werd bezocht. ‘Timmermans was enthousiast, aardig en oprecht geïnteresseerd in wat de studenten te zeggen hadden.’ In een College Tour-achtige setting mochten de studenten een half uur lang hun vragen afvuren op de eurocommissaris.

Inmiddels weten zij dat Timmermans Russisch de moeilijkste taal vond om te leren, en dat hij het omgaan met de culturele verschillen tussen Europese landen de grootste uitdaging in zijn werk vindt. Ook had hij nog een tip voor zijn toehoorders. ‘Ga tijdens je opleiding een half jaar naar het buitenland. Volg een minor of loop stage en leer tegelijkertijd een andere cultuur kennen. Dat is heel goed voor je ontwikkeling.’

Trekvogels
Vlak voor de politicus naar zijn volgende afspraak moest, haalde Verheijden het voetbalshirtje van Trekvogels tevoorschijn. Timmermans herkende de kleuren meteen. ‘Mooi die zwart-groene kleuren weer eens te mogen vasthouden!’ De politicus postte vervolgens zelf de foto’s van het Bossche bezoek op zijn Facebookpagina. ‘De exposure die dit opleverde voor Avans en Bedrijfskunde MER was enorm’, aldus de docent.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = “//connect.facebook.net/en_US/all.js#xfbml=1”; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

Volgend jaar hoopt Verheijden met een groep docenten en studenten op studiereis naar Berlijn te vertrekken. Lachend: ‘Dus nu moet ik Angela Merkel te pakken zien te krijgen.’