Biologisch afbreekbare grafkist gaat Europa in

Onora, het bedrijf dat biologisch afbreekbare grafkisten ontwikkeld heeft, wil binnen drie jaar uitbreiden naar andere landen. Studenten van verschillende Avansopleidingen zijn betrokken geweest bij de ontwikkeling van het product.

De kisten van Onora zijn gemaakt uit restmateriaal uit de aardappelindustrie. Het is het eerste grote product dat gemaakt is van dit biologisch afbreekbare plastic.

Twintig landen
‘We worden nu al veel benaderd vanuit het buitenland, van Zuid-Afrika tot Australië’, zegt Marieke Havermans van Onora over de internationale interesse. Havermans wil binnen drie jaar uitbreiden naar twintig landen. Eerst de Benelux, later andere Europese landen, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika.

Avansstudenten zijn betrokken bij de productie en het in de markt zetten van de grafkisten. Het bedrijf had een aantal onderzoeksvragen en kwam terecht bij de Studenten Service Desk van het Avans Ondernemerscentrum. Zo hebben studenten van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu onderzoek gedaan naar de mogelijk kleuren van de grafkist en de afbreekbaarheid van polymeren. Studenten van de Academie voor Marketing en Business Management hebben marktonderzoek gedaan.

Malontwerp
Studenten van de Avans School of International Studies hebben onder meer onderzoek gedaan naar de uitvaartmarkt en mogelijkheden in het buitenland. Studenten van de Academie voor Engineering en ICT hebben onderzoek gedaan naar de productie en het malontwerp.