Eerste live videocollege binnen AI&I enthousiast ontvangen

Derdejaarsstudenten Informatica hebben voor het eerst les gekregen via een videoconferentie. En dat is een primeur voor de Academie voor Industrie & Informatica (AI&I) in Den Bosch. Chandoo, een Indiase ontwikkelaar gaf vanuit Spanje een college over hybride applicaties.

Gastdocent Chandoo is ‘program manager’ bij Cognizant, een IT-bedrijf waarmee de opleiding Informatica goede contacten onderhoudt. Via de computer praat hij zijn dertigkoppige publiek bij over de ontwikkelingen binnen hybride applicaties. Een zogenaamde ‘hybrid app’ is één applicatie die geschikt is voor meerdere besturingssystemen en dat blijkt zo z’n voordelen (het scheelt tijd en geld) en z’n nadelen (standaardfuncties werken minder goed) te hebben.

Opstartproblemen
De videoconferentie lijdt in het begin onder enkele opstartproblemen. Zo duurt het even voordat Chandoo’s presentatie op de schermen staat en is de beste man zelf slechts kort te zien. Nadat het beeld bevriest, zien we hem namelijk niet meer terug. Toch is docent Stijn Smulders tevreden over het verloop. ‘De video was misschien nog niet zo’n succes, maar de audio en de content waren goed’, zo geeft hij aan het eind van het college aan.

Enthousiaste reacties
Ook de studenten zijn enthousiast over het digitale gastcollege. Martijn de Fijter: ‘Ondanks de problemen vond ik het heel interessant. Het is altijd goed om te leren van een professional.’ Maurice van Breukelen voegt daaraan toe: ‘Het is een leuke manier van les krijgen. Je let automatisch beter op omdat hij de moeite neemt om helemaal vanuit Spanje een gastcollege te verzorgen.’

Het deed student Jens Hoevenaars goed om te merken dat een groot IT-bedrijf als Cognizant zich met dezelfde zaken bezighoudt, als zijzelf op de opleiding. ‘Je verwacht eigenlijk dat zo’n onderneming heel geavanceerd is en dat er een grote kloof bestaat tussen studie en bedrijf. Maar dat blijkt dus heel erg mee te vallen. We zijn eigenlijk al best wel ver.’