Opkomst deelraadverkiezingen Avans ‘betreurenswaardig’

AMR-verkiezingen-max

De opkomst bij de deelraadverkiezingen van Avans was kleiner dan ooit. In totaal werden er 1.440 stemmen uitgebracht door medewerkers en studenten. Dat is minder dan vijf procent van het totaal aantal kiesgerechtigden.

Academieraad2015Pabo
Bij de Pabo was de opkomst het kleinst, slechts twee stemmen werden er in totaal uitgebracht door docenten en studenten. Bij de Academie voor HRM en Bedrijfskunde (AHB) werden namens de studenten nog vier stemmen uitgebracht, maar bij de medewerkers vond niemand de weg naar de stembus. Geen enkele keer werd er gestemd door en op een medewerker.

Weinig stemmen, weinig kandidaten
‘Betreurenswaardig’, noemt John de Wit van Bureau Medezeggenschapzaken de opkomst. Zowel de kandidaatstellingen voor de verkiezingen als de uiteindelijke opkomst valt hem erg tegen. ‘Het leek wel of de verkiezingen totaal niet leefden. Dat blijkt ook wel uit het feit dat we de aanmeldingsperiode drie keer hebben uitgesteld omdat er zo weinig kandidaten waren.’

Uitzondering op kiesdrempel
Volgens het reglement heeft iedere kandidaat op zijn minst vijf stemmen nodig om toe te treden tot een academie- of dienstraad. 36 kandidaten hebben niet aan deze kiesdrempel voldaan. Voor een aantal van hen wordt een uitzondering gemaakt. ‘We laten het oogluikend toe in het kader van de medezeggenschap. Anders zit je straks met anderhalve man en een paardenkop in de deelraad.’

Populair bij AOMI
De verkiezingen waren het populairst bij de Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie (AOMI). 68 medewerkers en 149 studenten brachten hun stem uit.

Wil je weten wie er bij jouw academie of dienst is verkozen? Bekijk hier (.pdf) de uitslag.

Kees P.

Waren er verkiezingen dan??

2015-04-01 11:30:52

Sjuul Nelissen

@klaasvaak Helaas... Geen 1 aprilgrap

2015-03-31 09:00:44

klaasvaak

Vervroegde 1 april grap?

2015-03-30 23:58:32

Wim

miss omdat de link niet werkte..... heb t 3 keer geprobeerd.... niet dat t uitmaakt er waren zoizo maar 4 student kandidaten dusze zitten er vas alle 4 in.

2015-03-30 16:19:09