Masteropleidingen Avans ver verwijderd van nummer 1

Er staan maar liefst tien hbo-masters in de top twintig van allerbeste masteropleidingen, blijkt uit de Keuzegids Masters 2015. Opvallend, want hogescholen bieden beduidend minder masteropleidingen aan dan universiteiten. De vier masters van Avans spelen geen grote rol.

De allerbeste masteropleiding van Nederland is de hbo-opleiding autonome beeldende kunst van Artez, gevolgd door diezelfde opleiding aan de Hogeschool Rotterdam. In de top vijf van de Keuzegids staat maar één wo-masteropleiding: nanoscience van de Rijksuniversiteit Groningen. De waarderingen zijn gebaseerd op studentenoordelen uit de Nationale Studenten Enquête en deskundigenoordelen uit de zesjaarlijkse opleidingsaccreditaties.

Kunsthogeschool
Hogeschool Artez, een kunsthogeschool met zeven masteropleidingen, biedt het beste masteronderwijs, op de voet gevolgd door Hogeschool Inholland, die vijf masteropleidingen aanbiedt. Beide hogescholen staan met twee opleidingen in de landelijke top twintig.

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen heeft in deze editie van de Keuzegids Masters een opvallende duikeling gemaakt: de hogeschool kwam vorig jaar nog goed uit de bus maar staat nu helemaal onderin de lijst van hogescholen die veel masteropleidingen aanbieden.

Avans
Avans heeft vier masteropleidingen, allemaal bij de kunstacademie. Hiervan scoort Fotografie met een 6,2 het beste resultaat. De master Vormgeving haalt een 5,6 en staat daarmee op een derde plaats. De kloof met de nummer twee, de master Vormgeving in Rotterdam, is echter wel groot, die scoort namelijk een 8,2. De Avansmasters Animatie en Beeldende Kunst hebben geen enkele ranking. Bij beide masteropleidingen ontbrak namelijk het studentenoordeel, zo schrijft Keuzegids.

Grootste aanbieder
De ranglijst heeft in het hbo minder zeggingskracht dan in het universitaire onderwijs, doordat de hogescholen meestal maar een handjevol masteropleidingen in huis hebben. Slechts vier hogescholen hebben er meer dan tien, de Hogeschool Utrecht is met 25 opleidingen de grootste aanbieder. Ter vergelijking: studenten aan de Universiteit Utrecht kunnen kiezen uit zeventig masterstudies.

In het wetenschappelijk onderwijs is Wageningen Universiteit volgens de Keuzegids de ‘absolute topper bij de voltijdmasters’. De Universiteit Maastricht is de beste brede universiteit, al heeft die ‘weinig echte toppers’. Ook Nijmegen doet het goed, net als de Technische Universiteit Eindhoven en de Open Universiteit. Die laatste heeft de allerhoogste score, maar biedt alleen afstandsonderwijs aan.