Vier St.Joost-films op Holland Animation Film Festival

Vier oud-studenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost mogen hun animatiefilm vertonen op het Holland Animation Film Festival in Utrecht van 18 tot 22 maart. Joanne van der Weg, Jeroen Hoogaars, Asya Golubjatnikova en Tess Martin zijn uit meer dan veertienhonderd nominaties gekozen.

De vier studenten zijn ook meteen genomineerd voor de Grand Prix voor beste film in de categorie studentenfilms.

The Lost Marinier
The Lost Mariner
Tess Martin (Master of Animation 2014) baseerde haar film op onderzoek van dokter Oliver Sacks en het boek The Man Who Mistook His Wife For A Hat. De hoofdpersoon in haar film, Jimmie G, lijdt aan een zeldzame vorm van geheugenverlies. In haar animatiefilm heeft Tess geanimeerde foto’s in een platte achtergrond verwerkt. Het staat symbool voor de manier waarop Jimmie de wereld ervaart. Bijna echt, maar net niet.

Blindelings
De eindexamenfilm van Joanne van der Weg (Bachelor in Animation 2014) is een film over hoe een blinde de wereld ziet. Ze laat zien dat het anders is dan wij het ervaren, maar dat het niet beter of slechter. Joanne wil de wereld laten zien dat er een verschil is. De film won al eerder The Diorapthe Award op het Nederlandse Film Festival 2014.

How The Bear Lost His Tail
Asya Golubjatnikova (Bachelor in Animatie 2014) neemt de kijker mee in een sprookje over een sluwe vos in een winters woud, die een lieve en niet al te slimme beer om de tuin leidt, zodat hij zijn gestolen portie vis niet met hem hoeft te delen. Asya maakte de film in 2D.

Gemoed
Een spel van vorm, dans, muziek, live-action en animatie, dat is de film van Jeroen Hoogaars (Bachelor in Animatie 2014). Het is visueel spel tussen de hedendaagse prikkels van techniek en natuur.

Nieuwsgierig geworden? Holland Animation Film Festival vindt van 18 tot 22 maart plaats in Utrecht.