Aftrap nieuwe opleiding Mens en Techniek bij Avans

‘Als het gaat over gezondheidszorg zijn we van alleen genezing gegaan naar genezing en preventie. Ik verwacht dat daar in de toekomst acceptatie bij gaat komen. Ons lichaam is nu eenmaal een puinhoop. Daar horen gebreken bij’, aldus filosoof Bas Haring bij de aftrap van de nieuwe opleiding Mens en Techniek bij Avans in Tilburg.

Avans, De Haagse Hogeschool, Fontys, Hogeschool Rotterdam en Zuyd Hogeschool starten komend studiejaar met de nieuwe opleiding Mens en Techniek. Dinsdag 31 maart was de officiële kick-off op Avans in Tilburg. De huidige opleiding Gezondheidszorg Technologie van Avans gaat op in Mens en Techniek.

De samenwerkende hogescholen bieden binnen de bachelor Mens en Techniek vijf differentiaties aan. Allemaal opleidingen op het snijvlak van techniek en gezondheid, maar elk met een eigen accent. Variërend van een meer technische invalshoek tot de nadruk op gezondheidszorg.

Angst voor techniek
‘Waarom hebben we zoveel ontzag voor het natuurlijke en zoveel angst voor techniek? Hoe natuurlijker ons voedsel hoe meer we het vertrouwen, eigenlijk is dat raar want dat is een proces geweest waar we geen invloed op hebben gehad’, filosoof Bas Haring stelt dat minder angst voor techniek en minder ontzag voor de natuur op zijn plaats zou zijn.

Haal je broodrooster uit elkaar
‘Techniek is iets wat voor en door ons ontwikkeld is. Daar zou je niet bang van moeten zijn. Het is angst voor het onbekende. Je moet het leren te doorgronden. Pak thuis je broodrooster en haal hem uit elkaar. Je zult zien dat het eigenlijk een heel simpel ding is’, zegt Haring.

Haring wijst de aanwezigen ook op de Britse wetenschapper Kevin Warwick, die heeft usb-implantaten in zijn armen geplaatst om te kijken wat je daar voor praktische toepassingen uit kunt halen. ‘Kijk naar het menselijke lichaam. Dat is een puinhoop. Dat is natuur. Volgens mij kun je dat best met techniek verbeteren. Mens en techniek dat is een mooie combinatie.’