Avansstudenten doen het goed bij militaire roeivereniging

Roeivereniging Dudok van Heel is toegankelijk voor Avansstudenten. Met succes, want afgelopen maart heeft de vereniging goed gepresteerd. Tijdens de Heineken Roeivierkamp stonden ze in de top tien en tijdens Head of the River werden zij tweede.

In Breda ligt in de gracht rond de Koninklijke Militaire Academie (KMA) het boothuis van Roei- en Zeilvereniging (C.R.&Z.V.)Dudok van Heel. De vereniging is in 1905 opgericht als cadettenroeivereniging en vernoemd naar kapitein Abraham Dudok van Heel.

Sinds een aantal jaar heeft roeivereniging Dudok zich opengesteld voor Avansstudenten. Het ging tijdelijk minder goed met de vereniging. Martin van Vianen, afgestudeerd aan de Koninklijke Militaire Academie en docent op Avans, kwam op het idee om Avansstudenten toe te laten tot de vereniging.

Samenhorigheid
Bas Goddrie, derdejaarsstudent Integrale Veiligheid, vindt roeien bij Dudok meer dan de sport alleen. ‘Het is een typische mix tussen sporten en gezelligheid.’ Het is geen grote vereniging waardoor er onderling veel binding is. ‘Niemand is anoniem bij Dudok’, aldus Bas. Maarten van Rijckevorsel, derdejaarsstudent Integrale Veiligheid, sluit zich hier bij aan. ‘Het is een mooie plaats om met docenten en studenten op een informele manier te trainen en wat energie kwijt te kunnen na een dag studeren.’

Trainingen
Er wordt zes keer per week getraind. Vier keer per week in een boot en in het weekend oefenen ze op een roei-ergometer. Dat wil niet zeggen dat je alleen mee kunt doen als je op hoog niveau roeit. Maarten: ‘Het maakt niet uit welk niveau je hebt. Als je maar drie keer per week wil trainen kan dat natuurlijk ook.’ Roeiers kunnen gratis gebruik maken van alle sportfaciliteiten van de KMA.

Lid worden
Voor nieuwsgierigen is het boothuis open voor iedereen die wil roeien. Trainingen zijn op dinsdag, woensdag en donderdag vanaf 18.00 uur. Je moet je wel van te voren melden omdat het een militair complex is. Lid worden kan natuurlijk ook.

Dudok - poster