Chaos, een sekte en het verkopen van niks

Vrijheid blijheid tijdens de jaarlijks terugkerende freespace-week van de opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) in Den Bosch. Geen opdrachten, geen regels en nauwelijks grenzen. De eerstejaarsstudenten kregen slechts een thema toebedeeld en werden verder ‘geheel vrijgelaten’, aldus CMD-docent Robert de Vaan.

Als product leverden de studenten een making of-video in van hun inspanningen. Ruim vijftien verschillende filmpjes passeren tijdens de eindpresentatie de revue. De thema’s, verzonnen door CMD-docenten, zijn erg uiteenlopend: van het oprichten van een sekte (met eigen bijbel) tot het maken van een tekenrobot en van de samenstelling van een ‘poëtische documentaire’ tot het verkopen van niks.

Chaos
Het hardst gelachen werd er om het filmpje ‘Chaos is’. En wat chaos dan is? Teveel hashtags op social media bijvoorbeeld. ‘Maar ook M&M’s gemixt met Skittles en spitsuur in een WhatsApp-groep’, aldus de studenten. Ook de onderstaande stop-motionfilm ‘Kapper’ kon op een hoop gegrinnik van medestudenten rekenen.

Lerende houding
Als studenten geheel hun eigen gang mogen gaan en er weinig grenzen zijn, kunnen ze dan eigenlijk iets fout doen? Volgens docent Robert de Vaan wel. ‘De studenten worden geacht een lerende houding aan te nemen terwijl ze door ons in het diepe worden gegooid. Ook kijken we naar hun inzet. Soms hebben groepen zoveel lol dat het plezier voorop staat. Leuk natuurlijk, maar dat is niet de bedoeling.’

Fysiek product
Een enkele groep voegde aan hun filmpje nog een fysiek product toe. Student Joey van Gessel ging aan de slag met het thema ‘Black Video’ en hij bouwde met zijn groep de audiostudio om tot een ware belevenis. In het pikkedonker probeerden de studenten het thema voelbaar te maken door ruis, geluid en emotie te combineren.

Joey’s groepslid Jan-Douwe Baijens vond de freespace-week vooral een uitdaging. ‘Er zijn geen regels. En dan is het moeilijk om te weten of iets goed genoeg is. Maar leuk is het wel.’