Column: Hbo-tuig

De naam van het hbo is wel eens beter geweest. Voorheen was het hebben van een hbo-mentaliteit iets positiefs, maar nu is dat begrip synoniem geworden voor luiheid. Door de naweeën van het Inholland-circus wordt een onhandig voorvalletje in hbo-land al snel bestempeld als een grove schending van de kwaliteitsnormen en het onderwijsimago.

‘Het zijn namelijk de studenten die het hbo minder waardevol maken’

And who’s to blame? Dat weten we eigenlijk niet. Wanneer er stront aan de knikker is, wordt in algemene vorm gesproken over ‘het’ hbo. Een duidelijke schuldige aanwijzen is moeilijk en áls dat al gebeurt, wijzen we vanuit een onderbuik gevoel naar de verantwoordelijke bestuurders, directieleden of docenten. In mijn ogen onterecht. Het zijn namelijk de studenten die het hbo minder waardevol maken.

Om me heen zie ik veel lamballen die het allemaal wel best vinden. Die hun vierjarige bachelor passief-consumptief uitzitten en nauwelijks inspanning leveren. Zij hebben een minimale vraag naar persoonlijke ontwikkeling. Het onderwijs loopt schade op, doordat het hbo noodgedwongen zijn onderwijsaanbod op die minimale vraag afstemt.

‘De luie student houdt zichzelf voor gek’

Naast dat het bijzonder jammer is dat hij het luilekkerlandimago veroorzaakt, houdt de luie student vooral zichzelf voor de gek. Niemand zit te wachten op verveeld hbo-tuig dat zich weigert te ontplooien.

Een beter hbo-imago begint aan de vraagkant. Bij die studenten die zélf maximaal betekenis geven aan hun studietijd en zélf waarde creëren. Leer- en werkethos tellen zwaarder dan wat dan ook. De oplossing is simpel. Studeer omdat je vanuit overtuiging, gedrevenheid en ambitie in jezelf wilt investeren en niet om maar een papiertje te hebben. Het is niet ‘het’ hbo dat de kwaliteitsnormen bepaalt. Die normen bepalen wij, de studenten.

Rick Bastiaanssen is vierdejaars Human Resource Management in Breda.

-

Laat iedereen voor zichzelf bepalen wat studeren voor hem/haar inhoud. Niveau en arbeidsethos zijn gerelateerd aan persoonlijke doelen. Ambitie, overtuigingen gedrevenheid zijn slechts zijn mode-termen om het studeren 'leuker' te laten klinken.

2015-04-04 16:43:16