Dealers in Xplora

Er wordt volop gedeald en geproduceerd in Xplora Breda. Studenten Commerciële Economie en Small Business en Retail Management handelen erop los. Het is deze week namelijk K’nex-week.

Tijdens de K’nex-week wordt ‘het echte bedrijfsleven’ nagespeeld. Door gebruik te maken van K’nex maken zij een product na bijvoorbeeld een fiets. De inkoopprijs en verkoopprijs worden bepaald en er wordt onderhandeld. Bestellingen worden geplaatst en de balans wordt opgemaakt.

Onderhandelen
Studenten zijn verdeeld in verschillende groepen. Je hebt fabrikanten, dealers en original equipment manufacturer. De bedoeling is dat producten worden doorverkocht met als doel zo veel mogelijk winst maken. Joep Kanters, student Commerciele Economie, heeft dit al goed in de vingers. Een groep fabrikanten wil een aantal producten afnemen waarvan de originele prijs €28.000 is. Joep: ‘Voor €29.000 mag je het kopen. Wij zijn de enigen die deze hoeveelheid kunnen leveren.’ Op die manier worden studenten gedwongen na te denken over de manier van handelen.

Leren in de praktijk
Joep vindt het leuk om bezig te zijn met praktijkwerk. ‘Het is een versimpelde weergave van de werkelijkheid maar een erg leuke manier om te leren.’ Daarnaast vindt hij het goed dat iedereen zijn eigen kwaliteiten kan ontwikkelen. ‘Iedereen heeft wel iets waar hij goed in is dus je kunt de taken goed verdelen’, aldus Joep.

Toch is niet alles leuk deze week. Joep: ‘Bij Avans moet je ontzettend veel verslagen schrijven. Naast het project hebben we steeds een dagopdracht en dan moeten we ook nog een verslag inleveren.’ Nica van Kapel is ook niet over alles te spreken. ‘De week is heel leuk bedacht maar om drie dagen te K’nexen is misschien een beetje veel. Het doet namelijk ontzettend zeer aan je handen.’

Nica denkt dat ze veel kan leren van deze week. ‘Je moet echt nadenken over je prijzen en hoe je gaat verkopen. Dat is natuurlijk leuker dan uit de boeken leren.’