Je woont nog steeds het goedkoopst in Tilburg!

Prijzen voor studentenkamers rijzen de pan uit. Wie toch betaalbaar wil wonen kan het best naar Tilburg verhuizen, daar zijn kamers namelijk het goedkoopst. Dat blijkt uit onderzoek van de website Kamers In Nederland.

Wie in Tilburg een kamer huurt is gemiddeld 319 euro per maand kwijt, tegenover een gemiddelde van ongeveer 463 euro. Het zal je niet verrassen dat Amsterdam de duurste stad is om te wonen. Ruim 515 euro ben je daar kwijt om niet meer bij je ouders te hoeven wonen. Ook Eindhoven komt in de top vijf van duurste steden voor, met 367 euro per kamer. In Breda ben je gemiddeld iets meer kwijt dan in Tilburg en Den Bosch is de duurste Avansstad om in te wonen.

Top vijf duurste studentenkamers
Amsterdam     €515
Arnhem           €433
Utrecht            €398
Nijmegen        €368
Eindhoven      €367

Zesentwintig keer zo groot
Niet alleen de prijsverschillen zijn groot bij studentenkamers. Ook het aantal vierkante meters waar je op kunt wonen kan flink verschillen. Zo zijn er kamers te huur van slechts vijf vierkante meter, terwijl de grootste kamer wel honderddertig vierkante meter is. Dat is zesentwintig keer zo groot! Het gemiddelde oppervlakte waar studenten op wonen is eenentwintig vierkante meter. Dat betekent dat je per jaar 264 euro per vierkante meter kwijt bent. Oef. Dat zijn 176 biertjes.

Vooral vrouwen
Uit het onderzoek van ‘Kamers in Nederland’ blijkt ook dat van alle bewoners van studentenkamers 68% vrouw is. De onderzoekers gaan er vanuit dat ‘jongens minder snel op zichzelf gaan wonen en daarom geen zoektocht beginnen naar een kamer.’

54.000 studenten
In 2020 zal het aantal studenten naar 54.000 gestegen zijn, waarvan de meeste studenten in Amsterdam, Rotterdam of Utrecht willen wonen. Nu maar hopen dat de studenten die nog op zoek zijn naar een leuke kamer niet Marcel van Hooijdonk tegen het lijf lopen.