Avans Flow: prestaties beïnvloeden door je geest

Onderwijs is meer dan alleen kennis overdragen. Het onderwijs moet volgens het platform Education of the Heart meer gericht zijn op mensen. Op 14 april kun je op Avans in Den Bosch meedenken over het onderwijs tijdens een bijeenkomst met de neuropsycholoog Daniel Siegel.

Wat onderwijs van het hart is wordt besproken tijdens de sessie ‘levensvaardigheid voor de 21ste eeuw’. Marieke Konings, Avans Flow: ‘Wat betekent onderwijs voor studenten en wat betekent dit in wetenschappelijke termen. Onderwijs van het hart wil zeggen dat onderwijs meer is dan alleen kennis en vaardigheden. Het Nederlandse onderwijs is nu vooral kennisgericht en niet mensgericht.’ De kracht is volgens Marieke Konings het verbinden van hoofd en hart. Wat wil de student anders zien en waarom? Denk en praat mee tijdens de sessie. Je kunt een actieve bijdrage leveren en een discussie beginnen.

Kennis en vaardigheden
De Engelse sessie ‘lifeskills for the 21th century’ wordt gegeven door Dr. Daniel Siegel. Hij is neuropsycholoog en onderzoekt de hersenen, de geest en de relaties met mensen. Siegel heeft onder andere het boek The Mindful Brain geschreven. Momenteel is hij professor in klinische psychiatrie aan de UCLA School of Medicine in Los Angeles. Zijn onderzoek richt zich op de geest van mensen en hoe dit prestaties kan beïnvloeden.

De sessie vindt plaats van 13.00 uur tot 18.00 uur op de Onderwijsboulevard in Den Bosch kamer OC006.