43 procent Avansstudenten haalt diploma niet binnen 5 jaar

In welke bochten hogescholen zich ook wringen, steeds minder hbo-studenten behalen hun diploma. Minder dan de helft komt binnen vijf jaar over de eindstreep, blijkt uit de nieuwste cijfers van Vereniging Hogescholen.

Van alle studenten die in 2009 aan hun hbo-opleiding begonnen, had slechts 49 procent binnen vijf jaar het diploma. Het gaat al bergafwaarts sinds de lichting van 2002, waarvan 59 procent nog binnen vijf jaar over de eindstreep kwam.

Avans
Onder de hogescholen heeft vooral Inholland het zwaar. Slechts 38 procent van de studenten behaalt daar binnen vijf jaar met het diploma. Aan bijvoorbeeld Avans en Zuyd Hogeschool is dat 57 procent en bij de Christelijke Hogeschool Ede haalt 60 procent binnen vijf jaar het diploma.

Hogere eisen
De hogescholen wijten dat aan de hogere eisen die ze stellen. Het niveau van het hbo moest omhoog, vonden critici, en daar hebben de hogescholen gehoor aan gegeven. Het gevolg is volgens hen dat studenten minder makkelijk hun studie afronden.

Minister Bussemaker is gevoelig voor dat argument en heeft de hogescholen eerder al geprezen om hun keuze voor kwaliteit boven rendement.

Mannen hebben het zwaar
Vooral mannen hebben het zwaar. Van hen is 40 procent binnen vijf jaar klaar, tegen 57 procent van de vrouwen. Ook onder niet-westerse allochtone studenten gaat het steeds slechter: nog maar 32 procent heeft na vijf jaar het diploma op zak. En studenten uit het mbo maken minder kans dan studenten die van de havo komen.

studiesucces-ver hogescholen - 2015

De minst kansrijke student is dus een mannelijke mbo’er van niet-westerse afkomst. Van deze groep studenten weet slechts één op de vijf binnen redelijke tijd het diploma te behalen.

Wat is je diploma waard?
Wat een Avansdiploma waard is lees je in Punt 8. Dat nummer ligt overal in de bakken en is ook online te lezen.

W*m

:D supperblij dat ik niet de enige ben. Ze zouden het wel mogen zeggen bij de open- avond of dag. bedoel dat is het moment dat je toekomst plannen maakt.

2015-05-29 14:02:20

J

Het is goed dat de kwaliteit van HBO studies omhoog gaat. Zelf ben ik nu aan het afstuderen maar merk ik dat de hogere eisen die gesteld worden mij ten laste komen. Wat ik heb geleerd is veel minder dan wat ik nu moet aantonen, erg raar dus.

2015-05-29 11:29:32

.

Als je de uitval in deze cijfers meeneemt dan is het onmogelijk om een hoog rendement te halen.

2015-05-29 10:35:54

BB

Misschien dat er nu 'hogere eisen' gesteld worden, maar mijn ervaring met mensen uit mijn omgeving is vooral dat veel mensen te weinig tijd aan hun studie willen besteden. Waren de eisen eerst zó laag dat er niet gestudeerd hoefde te worden dan?

2015-05-29 10:21:46