Bestuursvoorzitter in geestig ambitie-filmpje. Wat zegt hij eigenlijk?

    Ondanks de keurige resultaten van de nieuwste Nationale Studenten Enquête heeft Avans ambities voor de komende jaren. Die staan netjes uitgeschreven in het plan Ambitie 2020, maar wie leest er nog zo’n wollig document? Tijd voor een filmpje, dachten ze op de communicatieafdeling.

    Bestuursvoorzitter Paul Rüpp nam voor het filmpje plaats voor een green screen. In het geestige filmpje legt hij uit hoe de hogeschool tot en met 2020 ‘het verschil wil maken’. Avans hoeft zich nog geen zorgen te maken over een toekomstig vertrek van bestuursvoorzitter Paul Rüpp naar Hollywood. Maar hij presenteert als een ware Herman de Schermman de toekomstplannen voor de hogeschool.

    ambitie2020PaulRupp-max

    Toverwoord multidisciplinariteit
    Multidisciplinariteit is het toverwoord van de ambitie. De afgelopen jaren kwam de samenwerking tussen verschillende studies, docenten en het bedrijfsleven al vaker voorbij in projecten zoals de solarboot. Studenten werken klaarblijkelijk veel harder als het voor het echie is. ‘Als een opdracht voor school is, dan is menigeen met een zesje tevreden’, stelt Paul Rüpp in de video. ‘Maar als onze studenten een probleem morgen oplossen waar men in de buitenwereld echt mee worstelt, dan staan de eersten om 7 uur ’s ochtends voor de deur en ’s avonds om 11 uur moeten we de laatste het gebouw uitzetten.’

    ambitie2020multidici-max

    Tot en met 2020 moet multidisciplinariteit een vaste vorm krijgen binnen het onderwijs voor alle studenten. ‘De gebruikelijke stages en praktijkopdrachten gaan gewoon door. Maar wat er bij komt, is dat al onze studenten gedurende hun opleiding een paar keer aan een echt grote opdracht gaan werken. Samen met studenten van andere studierichtingen in multidisciplinair verband dus. Die opdracht kan van een bedrijf zijn, of van een maatschappelijke instelling.’

    ambitie2020PaulRuppkoffie-max

    Lat hoger leggen
    Het doen van praktijkopdrachten is volgens de bestuursvoorzitter geen doel op zich. ‘Het past wel in een groter geheel. Want wat is eigenlijk de functie van onderwijs? Is het dat studenten straks een goede boterham kunnen verdienen? Jazeker! Maar bij Avans leggen we de lat graag wat hoger. Wij vinden dat we ons werk pas goed gedaan hebben als we mensen afleveren die het verschil willen en kunnen maken.’

    ambitie2020PaulRuppketting-max

    Door overheid aan de ketting
    In de video zien we Rüpp ook met een ketting aan zijn enkel. Een duidelijke referentie naar de prestatieafspraken met de overheid waar de hogescholen graag vanaf willen. ‘Vaak legt de overheid je ook aan de ketting om alle risico’s te beperken. En voor je het weet is het systeem de baas en risicomijdend gedrag de leidraad. Daar hebben ook wij last van. En daar zoeken we een oplossing voor.’

    ambitie2020PaulRuppeind-max

    Zelfsturende teams
    De oplossing ligt volgens de bestuursvoorzitter bij de hogeschool zelf. ‘Het belangrijkste daarbij is dat we elkaar echt kennen en dat we elkaar echt zien. Bij Avans bevorderen we dat door onze docenten en medewerkers vertrouwen en verantwoordelijkheid te geven in zelfsturende teams. Dat is niet makkelijk in een grote organisatie als de onze, maar alleen zo zorg je dat mensen plezier in hun werk hebben en dat bepaalt 80 procent van je kwaliteit.’

    Bekijk hieronder de gehele ambitie-film. Wat denk jij van de plannen? En de presentatietalenten van de voorzitter van het College van Bestuur? Laat het weten in de reacties.

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    • Mooie woorden inderdaad. Prima streven. Hopelijk komt er ook de ruimte voor deze mooie ideeen. Tot nu toe was het in de praktijk te vaak afhankelijk van de vrije tijd van de docent.

    • Wel het bedrijf van een oud Avans (CMD) student die een huidige CMD student als stagair heeft. mooi toch?

    • Wat me dan weer tegenvalt is dat het filmpje door een bedrijf is gemaakt, terwijl we zelf zat in huis hebben om zoiets te maken… Beetje jammer!
      Multidisciplinair…