Lean is een filosofie die draait om het terug brengen van verspilling. Dat was ook het onderwerp van een symposium dat dinsdag 12 mei werd gegeven op Avans in Breda. Spreker Mieke Oostra, lector Ruimtelijke Transformaties bij Hanzehogeschool, richtte zich met haar lezing op verspilling in de bouwsector.
‘Lean wordt vaak gezien als voorkomen van verspilling. Daarnaast speelt de klant een grote rol bij Leandenken’, aldus Oostra. ‘Door de klant centraal te stellen creëer je maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning. We leven in een tijd waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt.’
Volgens Oostra lukt het steeds betere om verspilling tegen te gaan door ontwikkeling in de technologie. Maar wat als de technologie van nu over vijf jaar zo verouderd is dat het verwijderd moet worden? Oostra: ‘We moeten in de bouwsector zo ontwikkelen dat het in de toekomst veranderbaar is en we ook op die manier verspilling tegen gaan.’
De grootste energieverspillers zijn volgens Oostra particuliere woningbezitters. Daarom moet er gezocht worden naar een passende oplossing. Door oude huizen op te knappen met goede isolatie, dubbelglas of zonnepanelen kan er energie bespaard worden. De huizen kunnen zelfs energie opwekken. Dit moet zo ontwikkeld worden dat het over een aantal jaar nog steeds energie oplevert in plaats van kost.
Wat de klant wil
Oostra: ‘Wat is de waarde van de verbetering aan huizen voor de klant?’ Dat is volgens haar nog niet zo makkelijk te beantwoorden, want weet de consument zelf wel wat hij wil? Om dat te weten te komen zijn er een aantal methoden ontwikkeld. Een voorbeeld hiervan is een moodboard. ‘Door slim met informatie om te gaan die klanten je geven, kun je iets goeds doen voor de volgende.’ Zo kwam het bedrijf Damen Shipyards er achter dat de kleur groen in het interieur helpt tegen zeeziekte. Als je een boot aangeboden krijgt met een groen interieur tegen zeeziekte, wekt dat vertrouwen in het bedrijf. De kans is dan groot dat je als consument daar je producten haalt.
Geen nummertje
‘Energie besparen is niet sexy. Daarom moet je er voor zorgen dat de consument geen nummertje is.’ In veel nieuwbouwwijken wordt geen gas meer aangelegd. Een goede manier om je klanten te binden is dan volgens Oostra een set inductiepannen cadeau geven aan de nieuwe bewoners. Die mensen voelen zich persoonlijk benaderd en voelen zich gewaardeerd.
Punt. Of had jij nog wat?