Reclame Bossche toiletten getest

Je ziet ze vast wel eens, die reclames in de hypermoderne toiletten van de Onderwijsboulevard. Twee studenten Small Business & Retail Management (SBRM) zochten uit wat het effect is van de verkooptrucjes tijdens je kleine en/of grote boodschap.

‘Like Avans Hogeschool op Facebook!’ of ‘Iedere maand een nieuwe Punt in de bakken!’ Allemaal nuttige informatie natuurlijk tijdens je relaxmomentje op het porselein in Den Bosch. Derdejaars SBRM-studenten Naomi Zoetmulder en Lisanne van Rixtel onderzochten voor SCA (de organisatie achter onder andere TENA en Libresse) hoe effectief die schermen eigenlijk zijn.

Maandverband en een zeilboot
SCA heeft zelf twee advertenties op de plasschermen. Eén voor maandverband die alleen te zien is op de damestoiletten en één voor de zeilboot van ‘Team SCA’ in de Volvo Ocean Race die te zien is op alle toiletten. Naomi en Lisanne vroegen studenten die net uit het kleinste kamertje kwamen en studenten in de kantine of ze eigenlijk hadden gezien wat er nu op die advertentie stond.

De reclame voor het maandverband werd door gemiddeld 14 procent van de vrouwen onthouden. 4 procent van de vrouwen en 12 procent van de mannen wist zich de reclame van de zeilboot te herinneren.

wctoiletbloe2-max

Ze presenteerden de resultaten aan de directie van de Zweedse SCA en de directie uit Londen. ‘Die waren tevreden met de resultaten. Ze waren blij met ons onderzoek en gaan ook iets doen met de aanbevelingen’, aldus Naomi.

Aangenamer toiletbezoek
Volgens de studenten werken de reclames beter als deze minimaal vier weken draaien, tien seconden of langer in beeld zijn, de advertenties aantrekkelijker gemaakt worden voor de doelgroep en het toiletbezoek moet aangenamer worden. Dat laatste kan vooral door de toiletten goed te laten functioneren en de advertentie goed weer te geven. Lisanne: ‘Sommige toiletten spoelen drie keer door. Daarnaast vonden toiletbezoekers het vervelend dat de afbeelding niet in spiegelbeeld stond waardoor de advertentie niet goed weergegeven werd.’

Streepje voor
Het onderzoek werd uitgevoerd op verzoek van SCA. De studenten ontvingen een vergoeding voor het onderzoek maar het belangrijkste is de ervaring. Naomi: ‘Gaaf dat wij de kans krijgen om dit te doen. Zeker net voor ons afstuderen.’ Lisanne sluit daar bij aan. ‘Het is voor onszelf echt een pluspunt. Je leert extra dingen die je op school niet krijgt. We hebben daardoor echt een streepje voor met afstuderen.’