Vijf tips om het studiejaar goed af te sluiten

De zomer staat weer voor de deur. Dat betekent eindeloos feesten, in de zon liggen en uitslapen. Toch moet er nog veel gebeuren voor het eind van het studiejaar. Een periode waarin alles wat je heel het jaar hebt laten liggen toch echt gedaan moet worden. Punt geeft tips om je laatste periode knallend af te sluiten.

Maak een planning
Plannen is vaak niet een van de beste kwaliteiten van studenten, maar een planning maken helpt om overzicht te krijgen in de chaos. Maak daarom een schriftelijk schema waarin staat wat je nog moet doen voor school. Door overzicht te krijgen kun je inplannen hoe lang je denkt ergens mee bezig te zijn. Daardoor kun je een stuk efficiënter werken.

Begin gewoon!
Uitstelgedrag is een enorme boosdoener als het gaat om het eind van het jaar. Je voelt je uitgeput en hebt geen zin om te werken. Geef hier aan toe en er gebeurt echt niks meer. De beste tip tegen uitstellen is gewoon beginnen! Je zal zien dat je uiteindelijk alleen maar meer energie krijgt als je bezig bent. Beweging en sporten helpen om je energieniveau te verhogen.

Zorg dat je uitgerust bent
Het belang van een goede nachtrust wordt vaak onderschat door studenten. Natuurlijk is tot laat in de kroeg staan en bier drinken een topsport, maar gun jezelf eens wat rust. Kleed je bijvoorbeeld aan als je een dag vrij bent. Van in een pyjama rondlopen is nog nooit iemand beter geworden. Het zorgt voor een suf gevoel gedurende dag. Schiet daarom iets comfortabels aan en ga er fris tegen aan.

Beloon jezelf
Niks is zo fijn werken als weten dat er een beloning in het verschiet ligt. Ben je een pittige tekst aan het lezen of schrijven? Beloon jezelf dan na elk hoofdstuk met iets lekkers. Pak een koekje of neem een kop thee. Iets waar jij naar uit kijkt om studeren voor jezelf aantrekkelijker te maken. Let op dat je het niet té lekker maakt, anders is de verleiding weer te groot.

Boek een vakantie
Je moet natuurlijk wel iets leuks hebben om naar uit te kijken. Boek daarom een vakantie naar een mooi land. Als je dan zit te zweten op je tentamen kun je jezelf troosten met de gedachte dat je straks op een mooi strand ligt te zweten.

BB

Wat voor mij altijd heeft gewerkt om mijn werk op tijd af te maken is dat ik simpelweg geen zin had om een nieuw jaar in te gaan met achterstanden,of om het huidige jaar niet af te kunnen ronden. Zou dat eigenlijk niet genoeg motivatie moeten zijn?:)

2015-05-21 09:01:51