Avansfietsers halen 10.000 euro op

Het zonnetje liet vrijdag 29 mei op zich wachten en het waaide stevig, maar dat maakte voor de fietsers van de Tour d’Avans niks uit. Samen haalden zij €5.200 op, dat door Avans werd verhoogd naar €10.000! Het bedrag zal verdeeld worden onder goede doelen zoals KiKa en KWF.

Ongeveer honderd deelnemers fietsten dit jaar mee. Willem Leijten, programmamanager ViA, eindigde als eerste in Tilburg. Hij had in een record tempo van drie uur honderd kilometer afgelegd. Daarna kwamen langzaam de andere deelnemers binnen druppelen. Ze waren erg moe, maar vooral enthousiast. Esther Fijneman, docent Sportmarketing: ‘Vanuit Den Bosch hadden we heel erge wind tegen, maar het is een mooie fietstocht en het is tenslotte voor een goed doel en enorm gezellig.’

Tourdavans-groepfoto - max
Iedereen zijn reden
Iedereen heeft zo zijn eigen reden om mee te fietsen. Tyrza Niemeijer, vierdejaarsstudent Sociaal Pedagogische Hulpverlening Den Bosch: ‘Ik fiets mee omdat ik het erg leuk vind, daarnaast vind ik het goed om sportief bezig te zijn voor de bestrijding van kanker.’ Alet Sikkens, medewerker bedrijfsvoering Diensteenheid Financiën en Studentenadministratie, heeft al vaker meegereden. Deze keer is het beetje vreemd. Sikkens: ‘Ik fiets voor mijzelf maar ook ter nagedachtenis aan onze collega Emil Talen. Vorige jaar fietste hij nog mee maar hij is helaas overleden aan kanker. De Tour doet me weer aan hem denken, het is voor mij een extra reden om mee te doen.’

Bezemwagen
Gerard Kip, conciërge in Breda, had het rustig met zijn bezemwagen. Rond drie uur meldden twee studenten dat ze een lekke band hadden en niet verder konden. Evy Pullen en Nina Kleef, eerstejaarsstudenten Sociaal Pedagogisch Hulpverlening Den Bosch, waagden het om op hun studentenfiets honderd kilometer te rijden. Nina: ‘Als mijn fiets het had volgehouden hadden we de rest ook nog gefietst, maar ik ben blij met de zeventig kilometer die ik nu gereden heb.’ Evy: ‘Het was flink aanpoten. Wij zijn geen ervaren fietsers en we hadden flinke wind tegen. De voorste groep was duidelijk sneller. Maar wij bedachten ons dat we niet moeten zeuren! Mensen met kanker hebben het veel zwaarder en die zijn continu in gevecht.’ Volgend jaar willen de meiden weer meedoen, maar dan wel op een fatsoenlijke fiets.

TourdAvans-studentfiets - max

Goede doelen
De totale opbrengst van le Tour d’Avans wordt verdeeld onder 8 goede doelen. De initiatiefnemers gebruiken dit voor het inschrijfgeld van het sportevenement waaraan zij gaan deelnemen. Renate Berkelmans, Commerciële Economie Den Bosch en Leo van Beek, Bouw & Infra Tilburg, gaan dit jaar ook nog de Alpe d’HuZes bedwingen om geld op te halen voor het KWF.

Bekijk het Facebook-album voor meer foto’s van de Tour d’Avans.

[fb_album id=”a.1640805299470944.1073741887.1399667423584734″]