Avansstudenten en Amphia onderzoeken resistente bacteriën

Steeds meer bacteriën worden ongevoelig voor antibiotica. Dat heeft ernstige gevolgen voor de volksgezondheid. Het Amphia Ziekenhuis in Breda en studenten van de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu gaan onderzoeken hoe het nou komt dat bacteriën bestand raken tegen antibiotica.

Het onderzoek naar resistente bacteriën is zeer actueel. Vanochtend heeft minister Schipper van Volksgezondheid aangekondigd dat over vijf jaar de hoeveelheid verkeerd voorgeschreven antibiotica met de helft moet zijn gehalveerd. Ook moet een speciale uitgave van Suske en Wiske er voor zorgen dat patiënten antibiotica op de juiste wijze gebruiken.

Veehouderij en voedsel
De studenten gaan onder meer bekijken hoe boeren in de veehouderij antibiotica gebruiken en hoe bacteriën zich verspreiden via voedsel. Alle kennis die de onderzoekers opdoen krijgt meteen een plek binnen de diagnostiek van ziekten, het voorkomen van ziekten en controle van uitbraken.

Vrijdag wordt het onderzoeksproject afgetrapt. Dat gebeurt op de locatie Molengracht van het Amphia Ziekenhuis in Breda.