Buitenlandse studenten leren bitterballen bestellen via app

De nieuwe app Hoi Holland moet het voor buitenlandse studenten makkelijker maken om de Nederlandse taal te leren. De redactie van Punt test de app met deze studenten om te kijken wat zij hier van vinden.

Hoi Holland! is een game die zich richt op de student die net naar Nederland is gekomen. De game maakt studenten wegwijs in de Nederlandse taal en cultuur. Met Hoi Holland! oefenen spelers eenvoudige dialogen in realistische situaties. Van een ov-chipkaart kopen op Schiphol, tot de weg vragen of simpelweg een kopje koffie bestellen.

Verschil in niveau
De meningen van de studenten over de applicatie zijn verdeeld. Giancarlo Angela, vierdejaarsstudent International Business and Management Studies in Breda, vindt het spel moeilijk te begrijpen. Omdat hij uit Aruba komt, heeft hij vanaf de basisschool Nederlands gekregen. Toch helpt zijn taalvaardigheid niet bij het spel. ‘In het begin van het spel weet je niet echt wat je moet doen. Dat wordt later in het spel pas duidelijk. Ik denk dat je de intro van de app beter in het Engels kunt doen.’

Wenou Cai, eerstejaarsstudent International Business and Management Studies in Breda, komt uit Duitsland. Hij denkt niet dat je door de app de taal beter gaat spreken. ‘Het hangt van je niveau af. Bovendien leert iedereen anders. Sommige mensen leren makkelijker als ze tekst lezen of juist horen. De game kan wel wat meer afwisseling gebruiken.’

Typisch Nederlands
Wat de app anders maakt dan een woordenboek Nederlands zijn de cultuurlessen. Zo leer je bijvoorbeeld een portie bitterballen bestellen of alles over fietsen. Daarnaast krijg je informatie over Nederlandse gewoontes zoals Koningsdag of een pilsje pakken in de kroeg. Volgens Giancarlo is dat een slimme manier om mensen kennis te laten maken met de Nederlands cultuur. Giancarlo: ‘Je ziet typische Nederlandse dingen die goed van pas komen als je hier komt wonen.’

Wel handig
Max Rebers komt uit Duitsland en studeert hier International Business and Management Studies. Hij vindt de app niet bijzonder. Behalve een spel waarin je nummers leert. Max: ‘Dat is erg handig, vooral als je vaak met de trein reist in Nederland.’ Max weet nog niet of hij Hoi Holland! aan zijn vrienden zou aanbevelen. ‘Als ik het spel een cijfer zou moeten geven, zou het een zesje zijn’, aldus Max.

Als je benieuwd bent naar het spel kun je de app gratis downloaden. Het spel is beschikbaar voor iOS en Android.

Arold Roestenburg

An English version of this article will appear on the site next week in the international section.

2015-06-16 13:16:15

Raymond Ruijten

If this article is meant to draw our international students' attention to this new app, why place it in the Dutch-language PUNT, but not in the international edition??

2015-06-16 12:50:39