Opinie: (Niet) iedereen even welkom bij Avans?

Het artikel op deze website dat Avans studenten zocht die model willen staan voor promotiedoeleinden heeft nogal wat teweeg gebracht. De Bredase student Sociaal Pedagogische Hulpverlening Anne van Steenhoven wilde graag haar mening geven over het uitsluiten van studenten met veel tatoeages.

Avans Hogeschool deed recent een oproep aan ‘alle’ studenten om zich op te geven als model ter promotie van de school. Tenzij je ‘(veel) piercings of tattoo’s’ hebt. De enige conclusie die hieruit getrokken kan worden is dat Avans zich liever niet laat representeren door mensen met (veel) piercings of tattoo’s. Deze jaren 60 gedachte lijkt niet te passen bij het imago van een moderne hogeschool anno 2015.

Avans trekt vele culturen aan, uit allerlei landen. Door de gangen hoor je Frans, Zweeds, Engels, Koreaans, Nederlands. Tevens zie je verschillende culturen. Er lopen jonge mannen en vrouwen in pak of rok, er zijn hoedjes, grote zwarte brillen en baarden te zien, ook croptops en wijde jurkjes, en jawel – ook mensen met dreads en piercings. Verborgen onder het jasje, of openlijk onder de croptop, zit een tattoo. Soms wel meer dan één.

Het lijkt erop dat iedereen op Avans welkom is om het jaarlijkse collegegeld over te maken, ongeacht je uiterlijk of levensovertuiging. Voor het maken van promotie, ben je dan weer niet welkom.

Een poll op Punt, waarin de website haar bezoekers vraagt of je met piercings en tattoo’s minder representatief voor Avans bent, eindigde bijna 50-50. Van de in totaal 218 stemmen heeft iets meer dan de helft gestemd op ‘Dat maakt anno 2015 toch niet meer uit’.

De hogeschool telt volgens Avans in Cijfers in totaal 28.829 studenten. Het lijkt er dus op dat een grote groep studenten (die gestemd heeft) het niet met de gedachte van de hogeschool eens is. Dat deel van de studenten heeft een gedachtegang die aansluit bij de tijd waarin we leven.

Anne van Steenhoven, student Sociaal Pedagogische Hulpverlening Breda.

Wil jij zelf eens je mening ventileren? Klim dan in de pen en schrijf ook een opiniestuk voor Punt.

W*m

Ook grappig dat in de pol het woord, net tussen 'aanhaalingstekens' staat. Ik suggereer uit de woord keuze en de aanhalingstekens dat de pol maker een bepaalde uitslag wil.

2015-06-17 09:28:14

J

Ik zeg ook niet dat ze niet representatief zijn, ik geef aan dat ik het logisch vind dat Avans een bepaald beeld wilt schetsen over haar organisatie.

2015-06-16 15:08:24

M

Onderwijs is er voor iedereen. Iemand met een grote neus, of uggs, mag ook gewoon het onderwijs volgen en is ook representatief. Dus iemand met een tattoo of piercing ook.

2015-06-16 08:39:10

W*m

wie bepaald welke gedachtengang aansluit in de tijd waarin wij leven? iedereen die leeft, of alleen jongeren? kan beter stellen dat het niet in de gedachtegang van (ook maar net) de gemiddelde avans student past.

2015-06-16 08:32:38

R

Je moet je altijd de vraag stellen wat zou je zelf denken als zo iemand op de voorkant van een promotieboek zou staan. Bij veel kunst opleiding zou het kunnen staan als vrijheid in je denken en doen. Maar voor veel opleidingen is er gepaste netheid.

2015-06-16 01:36:39

M

Avans wil een bepaald beeld uitstralen, een professioneel beeld. Dan kan ik mij voorstellen dat ze geen mensen met tattoo's willen, mensen in bikini, of mensen met gescheurde kledingstukken.

2015-06-15 20:25:32

J

Is het niet logisch dat je als organisatie een bepaald beeld wil bieden naar de klant? Ik snap sowieso niet waar moeilijk over gedaan wordt.

2015-06-15 14:57:58

studentte

218 van de 28.829 studenten hebben gestemd. Ik vraag mijzelf af wat de uitkomst zou zijn wanneer iedereen mee stemt. Want uit mijn directe omgeving en klas zou het overduidelijke merendeel op nee hebben gestemd.

2015-06-15 14:18:34