Studenten CE halen tweede plaats Dutch Student Sales Challenge

DutchStudentChallenge - max
Het was pas het eerste jaar dat Avans deelnam aan de Dutch Student Sales Challenge, maar toch wisten de studenten Avans goed op de kaart te zetten. Zij werden namelijk tweede tijdens de challenge. ‘Een geweldig ervaring om mee te mogen doen, laat staan om tweede te worden’, aldus Philip van der Stegen, derdejaarsstudent Commerciële Economie (CE).

Al een aantal jaren wordt in juni de Dutch Student Sales Challenge georganiseerd. Dat is een initiatief van Canon en hogeschool Windesheim in Zwolle. Avans heeft nog niet eerder meegedaan, maar dit jaar kwam daar verandering in. Twee studenten Commerciële Economie vertegenwoordigden op 8 en 9 juni Avans.

Philip van der Stegen en Alyssa Wagemakers, vierdejaarsstudent Commerciële Economie, werden door hun docenten geselecteerd om mee te doen aan de uitdaging. Philip: ‘Voor ons was het een hele waardering dat wij daarvoor benaderd zijn. Daarnaast is het een extra ervaring. Je hebt de kans om in contact te komen met mogelijke werkgevers en afstudeerplekken.’

Salesgesprek
De studenten moesten opdrachten en rollenspelen doen. Ze kregen een case voorgelegd om te demonstreren hoe zij een salesgesprek voeren, openstaan voor de behoeften van de klant en standvastig blijven. Philip vindt dit een goede manier van leren: ‘Ook al weet je hoe het moet en wat de belangrijke punten zijn, je hebt toch de praktijkervaring nodig. Een gesprek loopt nooit zoals je het op papier plant. Het is een leuke maar vooral belangrijke manier om de vaardigheid sales echt onder de knie te krijgen.’

Verbaasd
De studenten hadden niet verwacht dat zij tweede zouden worden. ‘Het was voor ons de eerste keer dat we meededen dus we hadden ons niet heel goed voorbereid. Ik kende mijn partner pas een week voor de sales challenge.’ Het eerste gesprek liep voor de studenten niet erg soepel. Daardoor dachten ze niet in de top drie te zitten. ‘Toen er werd omgeroepen dat wij de tweede plaats haalden, waren we aangenaam verrast’, zegt Philip.