Te laat met inschrijven? Dan betaal je gewoon 25 euro

Opleidingen mogen 20 euro in rekening brengen als studenten zich te laat inschrijven voor een tentamen. Die uitspraak heeft minister Bussemaker eind april gedaan. Avansstudenten die te laat zijn met inschrijven betalen dit blok echter nog gewoon 25 euro.

‘Het klopt dat Bussemaker heeft aangekondigd dat zij met een wetsvoorstel komt, waarin onder andere geregeld wordt dat onderwijsinstellingen een bedrag van maximaal 20 euro mogen hanteren’, zegt bestuursvoorzitter Paul Rüpp. ‘Aangezien de aard van de wetswijziging nog niet bekend is en omdat je niet in de loop van het studiejaar dingen moet gaan veranderen, betalen studenten nu nog 25 euro administratiekosten.’

Voorstel
Dat wil niet zeggen dat Avans in de nabije toekomst niet naar een bedrag van 20 euro toegaat. ‘Een voorstel waarin aangegeven wordt wat we moeten aanpassen in de kader-OER en mogelijk andere regelingen is in behandeling’, zegt Rüpp.

Kostendekkend
Avans hanteerde het bedrag van 25 euro om het alsnog meedoen van tentamens en de daarmee gepaard gaande administratie en faciliteiten kostendekkend te houden. Kan dat nog wel als studenten nog maar 20 euro gaan betalen? ‘Het zal de hogeschool meer geld gaan kosten. Een andere mogelijkheid is dat je studenten de mogelijkheid ontneemt om zich alsnog in te schrijven. Dan verliezen ze veel tijd en dat willen we ook niet.’

Naar alle waarschijnlijkheid betalen studenten met ingang van het nieuwe studiejaar 20 euro.

Arold Roestenburg

Over die kosten hebben we al eerder geschreven, als veel studenten alsnog inschrijven betekend dat bijvoorbeeld dat er extra lokalen moeten worden ingeroosterd en surveillanten aangetrokken.

2015-06-03 10:57:35

.

BB noemt een goed punt, veel studenten weten niet hoeveel werk er bij de organisatie van tentamens of na-inschrijvingen komt kijken. Interessant artikel voor Punt?

2015-06-03 10:50:52

Lea

Eerder heeft de rechter nog bepaald dat de extra kosten onrechtmatig zijn. Kan wel zijn dat Bussemaker de wet wil veranderen, maar tot die tijd: gewoon niet betalen. Het heeft niets met service te maken, die kosten zitten al is wat je nu betaalt.

2015-06-03 01:22:44

Laurie

Nergens wordt duidelijk aangegeven waarvoor de 25 euro in rekening wordt gebracht. 1 tentamen of alle tentamens? Vrij begrijpelijk dus dat mensen in de war raken. Vooral, zoals bij mij, als je nog nooit gebruik moest maken van deze regeling.

2015-06-02 20:20:47

BB

Dat na-inschrijven een service is daar ben ik me van bewust. Heb er zelf ook nooit gebruik van hoeven maken gelukkig. Neemt niet weg dat ik me afvraag hoeveel werk het is om achteraf in te schrijven. Niet eens als kritiek maar meer uit interesse.

2015-06-02 16:39:53

.

Jammer, reacties van mensen die niet helemaal weten waar ze over praten. Je betaalt 25 euro, ongeacht voor hoeveel tentamens je moet na-inschrijven. Dat is dus zeker niet altijd 25 euro per tentamen! Daarnaast is het na-inschrijven een service!

2015-06-02 15:46:38

BB

Ik heb me ook altijd afgevraagd wat er allemaal wel niet moet gebeuren om na de inschrijvingsdeadline alsnog ingeschreven te worden voor een tentamen als dat 25 euro kost om kostendekkend te zijn. Misschien tijd voor een flexibeler systeem?

2015-06-02 14:39:35

J

"administratie en faciliteiten kostendekkend" wat een onzin. 25 euro (per tentamen) om het kostendekkend te houden is echt belachelijk. Misschien moeten ze goedkopere hotels regelen voor docenten wanneer ze mee op studiereis gaan....

2015-06-02 13:40:39