Column: Ranking the teachers

Van de week kreeg ik een uitnodiging voor de ‘docent van het jaar-verkiezing’, en ten tijde van de publicatie van dit verhaal kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat ik niet heb gewonnen. En niet eens was genomineerd.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik sowieso niet meedoe aan deze docentenrankings of pikordewedstrijdjes. Enerzijds om oneerlijke concurrentie te voorkomen en omdat ik slecht tegen mijn verlies kan, anderzijds omdat het getuigt van een subjectiviteit waar je ‘u’ tegen zegt.

Want zeg nou eerlijk: de docent die het hoogste scoort, is dat de beste docent? De leraar die de stof van zijn saaie en ingewikkelde vak beheerst en goed kan uitleggen? Die je in je eigen belang wegstuurt als je het huiswerk niet hebt gemaakt? De onderwijzer die je zelf naar het antwoord laat zoeken in plaats van het altijd voor te kauwen?

‘De leraar die de leukste grapjes maakt in de gezelligste lessen en die op tijd stopt zodat je de trein nog haalt?’

Of is dat de docent met de leukste kop, kont of kleding? Die de antwoorden voorzegt en precies weet te vertellen wat je moet kennen voor het tentamen? De leraar die de leukste grapjes maakt in de gezelligste lessen en die op tijd stopt zodat je de trein nog haalt? En die het minste huiswerk opgeeft voor een vak dat ook nog eens heel leuk is?

Precies. En echt waar, ik ben trots op de evaluaties en feedback die ik krijg, maar als docent word je ook geacht de toetsen, presentaties en scripties objectief te beoordelen. Geen voorkeursbeoordelingen op basis van haarkleur, praatjes, presentjes en humor. Zodra de docent lijdend voorwerp is, lijkt dat principe echter geraffineerd in de vangrail te eindigen.

‘De winnaar levert vrijwillig of onder lichte dwang zijn Avanspasje in en wordt oneervol ontslagen’

En daarom stel ik voor de wedstrijdjes per ommegaande af te schaffen. En als ze toch moeten blijven, dan wil ik een voorstel doen. De winnaar levert vrijwillig (als goede verliezer) of onder lichte dwang (als slechte verliezer) zijn Avanspasje in en wordt oneervol ontslagen, en de leraar met de beste toetsrendementen krijgt een bonus. Kan hij van dat geld mooi deze zomer zijn zure kop, kont en kleding vernieuwen en een cursus humor voor dummies volgen, zodat hij de sympathie- en vleeskeuring volgend jaar ook wint.

Oh, en Avansdocent van het jaar: gefeliciteerd, en een heel fijne vakantie!

Michael Doove is docent taal- en communicatieve vaardigheden aan de Juridische Hogeschool.

Jay

Yep, de beste docent is verworden tot de vraag "wie kan de grootste social media buzz genereren, al dan niet gepushed door de betreffende opleiding. Ik ben dit blok voor 3 van mijn studenten de topper. En daarin heb ik levenslang. Prima zo :-)

2015-07-01 22:19:23