Gratis kunstatelier voor 3 studenten

Vier studenten werden vrijdag 3 juli extra in het zonnetje gezet tijdens de diploma-uitreiking van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost in Breda. Zo won Stef Verberk de Sint Joostpenning en wonnen Jeoffrey van Overveld, Reinier Peersman en Koen van Geel een jaar lang een gratis atelier.

Gratis atelier bij Electron
Studenten Jeoffrey van Overveld, Reinier Peersman en Koen van Geel ontvingen tijdens de eindexamenceremonie het ‘gratis gastatelier’, dat aangeboden wordt door Selçuk Akinci, wethouder van Cultuur van de Gemeente Breda. Zij kunnen nu een jaar lang gratis gebruik maken van een gastatelier bij Electron om hun beroepspraktijk verder invulling te geven. Het drietal studeerde Animatie. Ze werken al enige tijd samen vanuit animatiestudio KUBUS.

Selçuk Akinci, wethouder Cultuur: ‘Als wethouder van Cultuur vind ik het belangrijk dat afstudeerders van AKV|St.Joost zich kunnen ontwikkelen in de regio. Om die reden stelt Breda een atelier ter beschikking waar talentvolle en ondernemende kunstenaars een jaar lang gebruik van kunnen maken. Door de invulling van drie ambitieuze, startende ondernemers komt het atelier optimaal tot zijn recht.’

Studio KUBUS
Jeoffrey van Overveld studeerde af met zijn film The Bald And The Beautiful, over een ijdele nozem die langzaam zijn imago begint te verliezen. Reinier Peersman studeerde af met de film My brother is an Ostrich over de relatie tussen twee broers, waarvan één een struisvogel. In zijn afstudeerfilm F*cking Traffic neemt Koen van Geel de kijker mee in de chaos van het verkeer, waarbij hij verschillende weggebruikers schetst die zich schuldig maken aan vervelend verkeersgedrag en de gevolgen hiervan. Vanuit studio KUBUS leveren de animatoren klanten visuele oplossingen in een combinatie van 2D en 3D.

Sint Joostpenning
Stef Verberk, student Grafisch Ontwerp aan AKV|St.Joost Breda, ontving naast een geldprijs van 2.500 euro, de bronzen Sint Joostpenning, met daarop zijn naam en het jaartal. Hij won de prijs voor zijn afstudeerwerk Knikker (coding), waarin hij met een programmeerbare knikkerbaan kinderen kennis laat maken met programmeren en Popkantoor, een ontwerpconcept voor een poppodium.

De jury over het werk van Stef: ‘De maker laat in de uitvoering van zijn werk een professioneel niveau zien. Het is een doorwrocht concept rondom een hedendaags vraagstuk; de maker stelt de gebruiker in staat zelf het systeem te ontdekken. Daarmee kiest de jury voor een maker die zijn eigen vakgebied overstijgt en beloont daarmee de combinatie van toegepastheid en autonomie. Zelf lijkt hij de marktpotentie van zijn werk nog niet te herkennen. Maar juist dat heeft de kwaliteit van zijn werk positief beïnvloed. Daarmee is Knikker (Coding) een heel puur product geworden. En dat siert hem.’