Rural Spark: duurzame energie delen in Indiase dorpen

Rural Spark, een start-up van drie jonge ondernemers, wil op duurzame wijze het energieprobleem oplossen. Om te beginnen op het platteland van India, waar ruim 400 miljoen dorpsbewoners geen toegang hebben tot energie. Harmen van Heist, oprichter van Rural Spark, studeerde Technische Bedrijfskunde aan Avans Hogeschool.

‘Er zijn genoeg mogelijkheden om het energieprobleem op te lossen’, aldus de oud-Avansstudent. ‘Wij vroegen ons af: waarom doen we dat dan niet?’ Om die reden startte Harmen in 2011, samen met zijn broer Marcel en Evan Mertens, Rural Spark.

RuralSpark4-max

Lokale energieleveranciers
Hun bedrijf verkoopt producten om energie op te wekken, te delen en te verhandelen aan distributiepartners in India. Deze partners gaan vervolgens op zoek naar geschikte, ondernemingsgezinde Indiërs die als lokale energieleverancier willen starten. Eén leverancier kan vervolgens gemiddeld 15 huishoudens van energie voorzien via een peer-to-peernetwerk.

De lokale energieleveranciers kopen de hiervoor benodigde producten op afbetaling. Een rekensommetje? Harmen: ‘De energie wordt doorverkocht voor afgerond twintig euro en de kosten van de afbetaling zijn tien euro per maand. De klanten gaan er dus direct mee verdienen en dat werkt drempelverlagend.’

RuralSpark2-max

India
Circa 1,6 miljard mensen hebben geen toegang tot energie. Een aanzienlijk deel hiervan woont in India. Harmen: ‘De reden om voor India te kiezen, was dat de vraag naar energie op het Indiase platteland de komende jaren met 500 procent zal toenemen. En dat terwijl er niet eens genoeg energie is om de steden te voorzien van stroom.’ Hij prijst daarnaast de ondernemingszin in het land. ‘Over drie tot vijf jaar willen we ook in Afrika aan de slag, maar dat is nu nog koffiedik kijken.’

RuralSpark3-max

Crowdfunding
Na drie geslaagde pilots weet Rural Spark inmiddels precies hoe het te werk moet gaan en de blauwdruk voor succes ligt klaar. Tijd dus voor een volgende stap, maar daar kan het bedrijf wat hulp bij gebruiken. Rural Spark is een crowdfundingsactie gestart om 750.000 huishoudens van duurzame energie te kunnen voorzien.

Harmen: ‘Onze pilots zijn gefinancierd door private investeerders maar we willen ook het publiek erbij betrekken. We denken dat veel mensen genoeg hebben van de grote energiecentrales en af willen van fossiele brandstoffen. Uiteindelijk hopen we wereldwijd een nieuw soort energienetwerk te bewerkstelligen.’

Meedoen? Klik hier voor de crowdfundingsactie!

Herman van Heist

Duidelijk artikel over hetgeen wat Rural Spark doet en waar ze voor willen gaan.

2015-07-17 00:29:47

Herman van Heist

Geweldig initiatief!!! Doe mee om deze gepassioneerde mannen door de moeilijke fase te helpen door de crowdfunding te steunen. Dit kan ook via iDEAL http://www.ruralspark.com/crowdfunding De 750.000 mensen in India zullen dankbaar zijn.

2015-07-16 23:45:07