Swim to Fight Cancer: ‘Blijven vechten in de strijd die iedereen raakt’

Acht jaar geleden werd Job Bröcker, vierdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde Tilburg, opgeschrikt door het slechte nieuws dat bij zijn oom kanker was vastgesteld. Drie jaar later werd ook zijn oma ziek. Daarom heeft Job besloten mee te doen aan het evenement Swim to Fight Cancer. Een evenement waarvan de opbrengst wordt gebruikt kanker onderzoek te financieren.

Eén op de drie mensen krijgt te maken met kanker in zijn of haar omgeving. Het zwemevenement Swim to Fight Cancer haalt geld op voor kankeronderzoek. Het motto van stichting Fight Cancer: ‘Samen maken we een vuist tegen kanker.’ Job zwemt twee kilometer door de Singelgracht en de Stadsdommel in Den Bosch om zoveel mogelijk geld op te halen voor de strijd tegen kanker.

Eerdere editie maakte veel los
Toen Job vorig jaar zijn schoonvader aanmoedigde bij het evenement kon hij het bijna niet droog houden. ‘Ik stond langs de kant en hoorde van iedereen verhalen. En dat maakte veel in me los, ik heb het hele evenement met glazige ogen gestaan. Na het verlies van mijn oom, is er een gat in de familie. Er is geen gelegenheid dat het niet over hem gaat. Dat gemis moet voor iedereen stoppen. Dat is mijn beweegreden om te kiezen voor dit evenement, zwemmen en geld op te halen voor onderzoek naar kanker.’ De student vindt het evenement zo speciaal omdat kanker iedereen raakt. ‘Alle lagen van de bevolking hebben te maken met kanker en ook alle lagen van de bevolking zwemmen mee. Van jong tot oud. Van de bakker tot burgemeester. Van bekende Nederlander tot bekende Bosschenaar.’

Fight Cancer
Het evenement is een initiatief van de stichting Fight Cancer, een stichting die fondsen werft voor kankeronderzoek en preventie via KWF Kankerbestrijding. Het doel is om zoveel mogelijk geld op te halen voor fellowships. Een fellowship is een beurs voor jonge, talentvolle artsen en onderzoekers, waarvan verwacht wordt dat ze een belangrijke rol gaan spelen in het kankeronderzoek in Nederland. Door een fellowship kunnen zij op het hoogste niveau kennis en vaardigheden opdoen in de oncologie. Op die manier kunnen ze niet alleen hun eigen kennis en vaardigheden verrijken, maar ook die van collega artsen en onderzoekers in Nederland.

Donaties
Job hoop zoveel mogelijk geld op te halen. Zijn doel was € 250. ‘Daar zit ik na een week al bijna aan. €500 is mijn volgende mijlpaal. Ik weet niet wat ik kan verwachten maar om 13 september met €1000 mee te brengen is natuurlijk een droom bedrag!’

Swim to Fight Cancer vindt plaats op 13 september. Wil jij Job graag steunen? Doneer dan hier.

Parcours Swim to Fight Cancer from Artishock events & marketing on Vimeo.