Te laat met inschrijven? Niet welkom bij Avans

Een scholier van het ROC Tilburg wil Werktuigbouwkunde gaan studeren bij Avans in Den Bosch. Hij meldt zich drie dagen na de officiële inschrijfdatum aan. Te laat, vindt de toelatingscommissie van Avans. Hij mag niet komen studeren. De scholier vecht dit aan.

Nieuwe studenten moeten zich op 1 mei ingeschreven hebben voor een nieuwe opleiding. De toelatingscommissie stelt een harde grens. Na deze datum word je niet meer toegelaten. Alleen bij hoge uitzondering wordt er met de hand over het hart gestreken.

Ontschoten
De scholier twijfelde lange tijd tussen Avans Breda en Avans Den Bosch. Uiteindelijk besloot hij voor Den Bosch te kiezen, maar toen was hij te laat. ‘Ik heb fulltime stage gelopen, ik heb daarnaast ook nog een bijbaantje. De datum 1 mei is me helemaal ontschoten, ik heb het wel eens gehoord, maar niet onthouden’, betreurt de scholier.

De toelatingscommissie is streng. ‘1 mei is de deadline. Vorig jaar wilden we daar nog wel een uitzondering in maken, maar de student heeft geen bijzondere omstandigheden waardoor hij te laat is. Avans heeft voor een strakke deadline gekozen en die voeren wij door.’

Liever Avans
‘Ik wil liever geen tussenjaar’, zegt de scholier. ‘Ik wil heel graag bij Avans studeren. Ik heb me ook ingeschreven bij Fontys Eindhoven, maar ik heb goede verhalen over Avans gehoord. Als ik toch naar Fontys ga, dan wil ik daar mijn propedeuse halen en kijken of ik daarna alsnog hier kan instromen.’

Te laat is te laat
‘We zien het enthousiasme van de student, maar er zijn meer studenten die te laat waren. Je kunt je 24 uur per dag inschrijven bij studielink, overal ter wereld. Hij had makkelijk op tijd kunnen zijn. Wij blijven bij ons standpunt’, is de mening van de toelatingscommissie. De student snapt het niet. ‘Ze zitten te springen om Werktuigbouwkundestudenten.’

De geschillenadviescommissie geeft een negatief advies aan de student-kandidaat. De procedure van de toelatingscommissie is correct doorgevoerd, dus moet de scholier op een andere school van start.

Fred

Na het lezen van bovenstaand bericht kwam de gedachte bij mij op aan het filmpje dat mij vier schermen groot tegemoet komt als ik de lokaties van Avans binnenloop en hoe bovenstaande casus zich verhoudt tot hetgeen in de het filmpje wordt geambieerd.

2015-07-16 14:43:25

Rikkert

Werken er alleen maar ambtenaren bij Avans? Wel fijn dat ze zoveel moeite nemen om het iemand duidelijk te maken dat je niet welkom bent, inplaats dat ze die tijd gebruiken om je naam even op een lijstje te zetten.

2015-07-16 10:40:45

.

Maar wat is de reden van weigering dan? Is er een loting of beperkte aantal plaatsen. Zo niet dan is het nogal zwart wit denken om iemand te weigeren alleen omdat het kan.

2015-07-15 18:55:39