5 keer St.Joost op Graphic Design Festival Breda

Posterexposities, spectaculaire muurschilderingen en een speciale kunsttour. Van 25 september tot en met 25 oktober pronkt Breda weer met haar mooiste kunst tijdens het Graphic Design Festival (GDFB). Dit jaar is het thema ‘Introducing Current Characters’. Ook de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost is dit jaar nauw betrokken bij het grootschalige festival.

Graphic Design Festival max

Blind Walls Gallery
Je hoeft niet meer naar Berlijn om prachtig beschilderde muren te bewonderen. Samen met de gemeente Breda, ondernemers en pandeigenaren wil het GDFB het aanzien van de stad verbeteren. Met Blind Walls Gallery willen ze graffiti op een positieve manier op de kaart zetten. Er doen verschillende oud-AKVstudenten mee aan het project dat de komende vier jaar in beslag zal nemen. De schilderingen verbeelden de verhalen van Breda, geïnspireerd door het verleden, heden en de toekomst van de stad. Inwoners kunnen een muur adopteren. Van 22 t/m 25 september kun je de kunstenaars in actie zien rondom de Ginnekenstraat en Mols Parking.

Type Tour
Stap op je fiets met letterontwerper David Quay. Hij leidt je rond langs gevelstenen, winkelramen, huisnummers, graffiti. Niets ontgaat zijn aandacht en over elke letter weet hij iets te vertellen. Deze oud-docent van AKV|St.Joost laat je de schoonheid en functionaliteit van letters zien. En als het regent, fietst hij iets harder.

Mee fietsen kan op de volgende zondagen: 27 september, 4, 11 en 18 oktober

Overwerk
Iedere donderdag vertellen talentvolle ontwerpers, illustratoren en andere creatievelingen op ongedwongen wijze over hun zelf geïnitieerde projecten en persoonlijke fascinaties. Overwerk geeft inzicht in de breedte van het vakgebied en inspireert je om de eigen praktijk eens nader onder de loep te nemen. Sprekers zijn onder andere: Ruben Pater, oud-student van AKV|ST.Joost en docenten Barbara Asselbergs en Klaas Burger.

Public Library
In kleine bibliotheken die verspreid zijn door de stad, vind je de mooiste graphic novels. Steeds vaker laten ontwerpers via de stripverhalen persoonlijke verhalen tot de verbeelding spreken. Zo combineren ze literatuur en beeld op eigenzinnige wijze. Van oud-student en inmiddels docent bij AKV|St Joost Nanne Meulendijks is graphic novel De Wake opgenomen in de mini-biebs.

All Hands On Deck
Dertig kunstenaars verspreid over heel Nederland, waaronder wat (oud)-studenten van AKV|St.Joost, kregen een blanco skateboard tot hun beschikking om daarop hun verhouding tot de skatecultuur te verbeelden. In skatepark Pier 15 zie je tijdens het festival het resultaat: een expositie van dertig custom designed decks. De decks worden via allhandsondeck.nl geveild en verkocht aan de hoogste bieder.

Er is tijdens het Graphic Design Festival nog veel meer te doen. Kijk op de website voor alle evenementen.