Column: Lust of lijden?

Foto: Beeldhouwers
Een nieuwe lading kersverse studenten staat in de startblokken om in een (minimaal) vierjarige sprint de felbegeerde bachelor binnen te tikken. Het jongleren gaat beginnen. School, bijbaan, je sociale leven en de belangrijke hobby’s gaan hun tol eisen. Welke plaats neemt je studie in tijdens die poging om alle ballen hoog te houden?

Bereid je voor op een nieuwe levensstijl. Naast je poenige opleiding zul je er waarschijnlijk een baantje bij moeten nemen. En goh, nu je toch een baantje hebt, kun je dat geld net zo goed gebruiken om je intrek te nemen bij een groepje jongelui waarvoor je niet alleen een paar honderd piek neerlegt, maar ook de gezamenlijke toiletten mag boenen in je vrije tijd (wasdah?).

‘Toy-boys en callgirls hoeven niet meer door de huiselijke keuring heen’

Geluidsoverlast en chronische burn-outs zijn nu de norm. Uithoudingsvermogen en discipline worden op de proef gesteld voor dat stukje veralgemeniseerde pr dat wij een diploma noemen.

We verlaten het nest. Toy-boys en callgirls hoeven niet meer door de huiselijke keuring heen. Vrijheid is een feit – en dat kan soms ten koste gaan van de nachtelijke uurtjes.

Het studentenleven begint: work hard, play hard. Dat betekent voor sommigen de koffie zwart, en voor anderen de GGD op de sneltoets.

Eva-Lisa Janssen is derdejaarsstudent Communicatie in Breda.