Communicatie-student spoorloos na fraude

    Een eerstejaarsstudent Communicatie in Breda verdwijnt spoorloos nadat ze een eindbeoordeling uit haar duim zoog. Haar medestudent wordt nu beticht van fraude en stapt naar het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

    ‘We moesten gezamenlijk een opdracht maken bij een opdrachtgever’, vertelt de Communicatie-student. ‘Dat ging al stroef, omdat het contact met de opdrachtgever niet zo lekker liep. In het begin kwamen we daar nog over de vloer, later ging het contact alleen maar via de mail en dan moesten we vaak lang op antwoord wachten. Toen er een beoordeling moest komen op ons eindverslag, kwam er geen reactie. Uiteindelijk ben ik een keer langsgegaan en de opdrachtgever zei dat hij er helemaal klaar mee was.’

    Totaal verzonnen
    Toch kwam zijn medestudent niet veel later met een eindbeoordeling. ‘Ik vond het wel raar, maar ik dacht dat de opdrachtgever misschien iets tegen mij persoonlijk had. Achteraf gezien is dat naïef geweest, maar ik had nooit verwacht dat mijn klasgenoot iets zou verzinnen.’

    De examencommissie vindt dat de Communicatie-student de schuld te makkelijk op zijn medestudent afschuift. ‘De beoordeling is de verantwoordelijkheid van de student. Als hij twijfels had, had hij naar ons toe moeten komen. De opdrachtgever ontkent dat dat de student ooit is langsgekomen voor zijn beoordeling. Hij heeft de samenwerking vanaf het begin als onprettig ervaren. Met de medestudent hebben wij geen contact kunnen leggen. Zij is nooit bij een hoorzitting op komen dagen.’

    Zelfs verhuisd
    De medestudent lijkt van de aardbodem verdwenen. ‘Mijn Whatsapp is geblokkeerd, ze neemt niet op als ik haar bel en ze heeft me van Facebook verwijderd. Ook blijkt ze uit haar studentenhuis in Breda vertrokken te zijn. Het mailcontact met de opdrachtgever liep allemaal via haar, dus ik weet niet precies wat er in die mails gestaan heeft,’ zegt de student

    Het COBEX vraagt of hij het niet raar vond dat er opeens wel een beoordeling was. ‘Je wist dat de opdracht niet lekker liep, wat vond je er dan van dat er toch een beoordeling kwam?’ ‘Ik was naïef. Ik wilde graag mijn punten binnen hebben en heb er nooit bij stil gestaan dat het nep kon zijn.’

    Principekwestie
    Voor de studiepunten hoeft de student het niet te doen. Hij kreeg al een negatief-bindend studieadvies voor Communicatie en is begonnen aan de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening. ‘Het is voor mij een principekwestie. Ik heb geen fraude gepleegd en wil dat niet op mijn naam hebben staan.’

    Het COBEX vraagt zich af of deze verantwoordelijkheid wel bij de student ligt. ‘Is het niet aan de examencommissie om te bewijzen hoe de fraude is ontstaan? Jullie leggen het probleem nu eigenlijk bij de student neer. Het had jullie gesierd als er meer moeite was gedaan om ook de andere student te spreken.’

    Een waarschuwing
    De examencommissie reageert: ‘Het is voor ons ook een principekwestie geworden. We kennen de opdrachtgever goed en we besteden in onze lessen veel aandacht aan de juiste manier van werken. Maar wij geven toe dat óók wij geen contact hebben gehad met de student en we vragen ons af of we het een eerstejaarsstudent kunnen aanrekenen dat hij deze fout gemaakt heeft. We willen het voor nu bij een waarschuwing houden en hopen dat de student op zijn nieuwe opleiding verstandige keuzes maakt.’

    Dat vindt het COBEX een passende oplossing. ‘De student is naïef geweest, maar hij is oprecht en geeft aan dat hij beter had moeten weten.’ De zaak is geschikt. Het COBEX doet geen uitspraak meer.

    Meer artikelen over

             

    Deel dit artikel

    Reageer op dit artikel

    * Verplicht veld

    Reacties

    Er zijn nog geen reacties.