Een varken en elf studenten; het is bij de beesten af

Een huiskat, goudvis, muizen of kakkerlakken. In nogal wat studentenhuizen leven (huis)dieren. Tom Kerkhof, vierdejaarsstudent Bouwtechnische Bedrijfskunde in Tilburg deelt zijn huis met tien studenten en één varken. ‘Ze eet alles op, inclusief dekens en kussens’, vertelt Tom in het nieuwe magazine van Punt.

Goede en slechte tijden in het studentenhuis
Dat je in een studentenhuis lief en leed deelt, is welbekend. Maar wordt er ook echt geruzied om de afwas en wie jat altijd de boodschappen van een ander? Punt sprak met de bewoners van drie totaal verschillende studentenhuizen. De meiden van het Bossche damesdispuut Flair hebben het schoonmaakrooster afgeschaft. ‘Iedereen was boos op elkaar omdat de ander niet had schoongemaakt.’ De bewoners van Heerendispuut Bommel in Tilburg houden zich wel aan het poetsrooster. Wie verzaakt moet een krat bier kopen. Van een gemend studentenhuis in Breda kennen de bewoners elkaars vrienden. Alleen samen stappen hebben ze nog nooit gedaan.

15 of 35 jaar aflossen
Heb jij nog een basisbeurs of zit jij vast aan het leenstelsel? In Punt 1 zetten we overzichtelijk beide situaties naast elkaar. Dan weet je bijvoorbeeld of je 15 of 35 jaar de tijd hebt om je schuld af te lossen.

Beleggen met je studiebeurs
Lex Cornelissen, derdejaarsstudent Advanced Business Creation in Den Bosch, heeft zijn spaargeld belegt in aandelen. Volgens hem kun je ook best beleggen met je studiebeurs. ‘De komende vijftien tot twintig jaar verwacht ik gemiddeld 8 procent groei. Dat is veel meer dan wat je krijgt op een spaarrekening.’

Verder vind je in het magazine wat Avansstudenten vinden van het verbod op horloges bij tentamens, foto’s van de introductieweken en nog veel meer.

Punt 1 ligt nu overal in de bakken en is hier online te lezen: